آمار درخشان ایران مقابل تیمهای عرب/ مهدی زارعی

آمار درخشان ایران مقابل تیمهای عرب/ مهدی زارعی

برد شماره 27 مقابل عراق رقم می‌خورد؟

 

      

اولین بار که یک تیم عربی جواز حضور در جام ملت ها را کسب کرد، به سال 1972 بازمی  گردد. در آن سال دو تیم عراق و کویت در مرحله نهایی این مسابقات شرکت کردند که عراق در مسابقه با ایران با 3 گل شکست خورد اما کویت در گروه خود سوم شد و تقابلی بین این تیم با ایران صورت نگرفت. چهار سال بعد، تعداد تیم های عرب جام ملت ها به سه افزایش یافت. در مسابقات 1976، ایران با هر سه تیم عربی بازی کرد که سه برد و 13 گل زده در برابرعراق(2-0)، یمن جنوبی(8-0) و کویت(1-0)، ماحصل رویارویی ایران و اعراب بود.

به این ترتیب اعراب برای گرفتن اولین امتیاز از ایران تا سال 1980 انتظار کشیدند. سوریه در روز 17 سپتامبر با کسب نتیجه(0-0)  نخستین تیم عرب( و نخستین تیم در تاریخ جام ملت ها) بود که موفق شد ایران را متوقف سازد. دومین مسابقه ایران در این بازی ها مقابل نماینده اعراب نیز نتیجه ای تلخ در بر داشت. کویت در روز 28 سپتامبر با برتری(2-1) مقابل ایران، هم ایران را از چهارمین حضور پیاپی در فینال جام محروم ساخت و هم نخستین تیم در تاریخ بازی ها لقب گرفت که ایران را شکست داده است.

در مسابقات 1984 نیز عملکرد ایران بر روی کاغذ مقابل نمایندگان عرب قابل قبول بود. اما نه در میدان مسابقه! ایران در اولین بازی خود در روز اول دسامبر سه گل به امارات زد و آن گاه با عربستان سعودی در نیمه نهایی درحالی به تساوی (1-1) دست یافت که ایران تا دقیقه 88 از حریف پیش بود؛ اما شاهین بیانی دروازه ایران را به اشتباه باز کرد. به این ترتیب بازی به ضربات پنالتی کشید و سه ضربه ابتدایی ایران توسط حاجیلو، مختاری فر و درخشان و سه ضربه عربستان توسط ماجد عبدالله، محمد الجواد و صالح نعیمه به گل بدل شد. اما محمد پنجعلی ضربه چهارم ایران را هدر داد و هرچند شاهرخ بیانی پنالتی پنجم را به گل تبدیل کرد، اما دو ضربه فریبنده از محیصن الجمعان و فهدالمصیبیح برد عربستان را رقم زد. ایران در دیدار رده بندی نیز با کویت(1-1) به تساوی رسید اما این بار جعفر مختاری فر پنالتی چهارم ایران را از دست داد تا کویت به برتری(5-3) دست یابد.

چهار سال بعد، کشورمان در جام ملت های قطر، در برابر میزبان(2-0) و مقابل امارات(1-0) پیروز شد اما باز هم در نیمه نهایی به عربستان خورد و با گل دقیقه 16 حریف بازی را واگذار کرد. تساوی برابر امارات در مسابقات 1992 نیز چیزی کم از شکست نداشت. شاگردان علی پروین درحالی در برابر شاگردان والری لوبانوفسکی(0-0) متوقف شدند که پروین عامل توقف ایران را بازی دفاعی حریف دانست و لوبانوفسکی نیز در پاسخ گفت: سیستم دفاعی نیز یک سیستم فوتبال است.

در جام ملت های 1996 ایران در روز 5 دسامبر در حالی در برابر عراق با نتیجه(2-1) تن به شکست داد که گل ایران در دقیقه 90 با پنالتی علی دایی به ثمر رسید؛ با این حال دایی می توانست دقیقه ای بعد، ایران را به تساوی برساند. شش روز بعد، ملی پوشان کشورمان با گل های کریم باقری(12) علی دایی(37) و خداداد عزیزی(47) عربستان را شکست دادند و صدرنشین گروه شدند. با این حال دو تیم در نیمه نهایی همان مسابقات و به فاصله یک هفته بعد مقابل هم ایستادند. مسابقه دو تیم(0-0) خاتمه یافت و دو تیم در ضربات پنالتی نیز تا پنالتی ششم مساوی بودند اما سرانجام سعودی ها(4-3) پیروز شدند و کشورمان برای کسب عنوان سومی جام ملت ها مقابل یک نمانیده دیگر از فوتبال اعراب قرار گرفت. تساوی(1-1) با کویت، در حالی منجر به ضربات پنالتی شد که در این بازی خبری از وقت اضافی نبود! این بار ایران(3-2) پیروز شد و عنوان سوم بازی ها را از آن خود کرد.

چهار سال بعد دو برد مقابل لبنان(4-0) و عراق(1-0) ماحصل رویارویی ایران و نمانیدگان اعراب بود که هر دو نیز در مرحله گروهی به دست آمد. در مسابقات 2004 هم ایران با دو تیم عرب مسابقه داد. در مرحله گروهی عمان تا واپسین ثانیه ها از تیم کشورمان پیش بود که سرانجام با گل دقیقه 4+90 محمد نصرتی به تساوی(2-2) دست یافتیم و آن گاه در مسابقه رده بندی بحرین را(4-2) شکست داده و عنوان سوم بازی ها را از آن خود کردیم.

در جام ملت های 2007 هیچ یک از مسابقات ایران در برابر اعراب انجام نشد و دو مسابقه ایران با اعراب در جام ملت های 2011 با برتری ایران خاتمه یافت. ابتدا در 11 ژانویه با دو گل غلامرضا رضایی و ایمان مبعلی(2-1) عراق را شکست دادیم و آن گاه با سه گل امارات را از پیش روی برداشتیم.

سرانجام با سه بردی که ایران در جام ملت های 2015 مقابل بحرین، قطر و امارات کسب کرد، تعداد بردهای ایران مقابل اعراب باز هم بالاتر رفت. شکست ایران مقابل عراق در ضربات پنالتی، آخرین تساوی‌ بود که در بازی با اعراب به‌دست آمد و سرانجام ایران با زدن 5 گل به یمن، باز هم بردهای خود را در این مسابقات افزایش داد.

به این ترتیب ایران طی 26 مسابقه با اعراب، صاحب 16 برد شده است. هشت دیدار ایران با تیم‌های عربی در وقت قانونی با تساوی خاتمه یافت و در سه بازی نیز اعراب پیروز شدند.

در این رقابت ها بازیکنان ایران 58 گل به ثمر رسانده اند و 16 بار نیز دروازه ایران باز شده است.

مطالب مرتبط

Leave a Comment