اولین بازیکنی که در استادیوم آزادی گل زد، چه کسی بود؟/ مهدی زارعی

اولین بازیکنی که در استادیوم آزادی گل زد، چه کسی بود؟/ مهدی زارعی

 

 

 

نزدیک به نیم قرن قبل، تیم های فوتبال پرسپولیس ایران و کروزیروی برزیل، اولین بار تیمهایی بودند که در استادیوم آزادی به میدان رفتند.

از اواخر دهه 40 شمسی و به دنبال قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا همواره این مساله مورد بحث بود که استادیوم پیر و 30 هزار نفره امجدیه دیگر نمی تواند پذیرای عاشقان فوتبال باشد و نیاز است که استادیومی بزرگ تر ساخته شود تا در بازی های بزرگ باشگاهی و دیدارهای بین المللی استادیوم امجدیه شرمنده عاشقان نشود. به این ترتیب سنگ بنای یک استادیوم صدهزار نفری با نام آریامهر بنا گذاشته شد. این استادیوم که توسط عبدالعزیز فرمانفرماییان طراحی شد، برگ برنده ایران در راه میزبانی بازیهای آسیایی 1974( 1353 ش.) بود. جالب این جاست که با امکانات دهه 50 ، ورزشگاه صدهزارنفری تنها طی سه سال ساخته شد. جالب تر این که در همان زمان پارکینگی برای ورزشگاه در نظر گرفته شد که 10 هزار اتومبیل در آن جای می گرفتند.

اولین دیدار فوتبال که در این ورزشگاه و در روز 27 اسفند 1350 با حضور 80 هزار تماشاگر برگزار شد، بین تیم های فوتبال پرسپولیس ایران و کروزیروی برزیل بود که با نتیجه(4-2) به سود تیم برزیلی خاتمه یافت. توستائو ستاره تیم ملی برزیل هم اولین گلزن تاریخ این استادیوم لقب گرفت. پله برزیلی و صفر ایرانپاک و همایون بهزادی نیز از جمله نخستین نفراتی بودند که در این دیدار موفق به گلزنی شدند. همچنین گفته شد857  هزار و 700 تومان نیز بابت فروش بلیت ها، درآمد حاصل شد.

پس از آن ورزشگاه صدهزارنفری بارها و بارها مملو از جمعیت شد؛ امری که در سال های اخیر کمتر رخ داده است.

مطالب مرتبط

Leave a Comment