باخت پرسپولیس، به هیچ عنوان، ناشی از بدشانسی نبود

درباره فینال لیگ قهرمانان آسیا/ یک شکست کاملا« منتظره»/ مهدی زارعی

باخت پرسپولیس، به هیچ عنوان، ناشی از بدشانسی نبود

پرسپولیس؛ یک سال قبل

یک سال پیش بود که پرسپولیس ایران سرانجام طلسم ناکامی در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان را شکست و برای اولین بار به جمع هشت تیم برتر آسیا صعود کرد. با این حال این پایان روند صعودی سرخها نبود و این تیم تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان سال 2017 نیز رسید. جایی که باید نبردی تکراری را در برابر الهلال برگزار می کرد. دو تیم در مرحله گروهی با دو تساوی به کار خود خاتمه داده بودند اما بعد از وقفه ای که در تابستان در روند برگزاری مسابقات رخ داد، الهلال پوست انداخت و نتایجی فوق العاده گرفت تا مشخص شود که کاری دشوار پیش روی پرسپولیس است. از قضا اندکی قبل از مسابقه، مهدی طارمی مهاجم اول آن روزهای سرخها محروم شد تا کار سرخها سخت تر شود. نتیجه بازی رفت حیرت انگیز بود؛ تحقیر(4-0) مقابل الهلال. حتی معجزه هم در بازی برگشت به کار سرخها نمی آمد و این تیم با تساوی(2-2) از جام کنار رفت. اما چند روز که از مسابقه گذشت، بازیکنان پرسپولیس جملگی از بدشانسی در بازی الهلال گفتند و این که حق آن ها صعود به فینال بود! آخر بدشانسی( اگر بخواهیم شانس را دخیل بدانیم) شاید روی یک گل یا نهایتا دو گل موثر باشد ولی پرسپولیس 4 گل خورده بود!

مناعت طبع برانکو

کسانی که بازیهای سه چهار سال اخیر پرسپولیس را می بینند، نمی توانند پرسپولیس را بدون برانکو تصور کنند. در بدترین روزهای پرسپولیس در فصل 94-93، نژادفلاح نفر اول آن روزهای سرخها دست به کاری غیرمنتظره زد و به جای حمید درخشان از برانکو استفاده کرد. مردی که می گفتند مشکل مالیاتی دارد و اصلا نمی تواند به ایران بیاید. حتی قرارداد برانکو نیز در ایران بسته نشد و وقتی مشکل برانکو حل شد، تازه او به تیمی آمد که برای نیفتادن در لیگ دست و پا می زد. البته برانکو نمی دانست که چه جو هولناکی علیه او در ایران وجود داشته است. زمانی که او بهترین نتایج را با تیم ملی می گرفت و آماده جام جهانی می شد، مجید جلالی نامه ای به محمود احمدی نژاد نوشت با این مضمون که چرا یک ایرانی( بخوانید مجید جلالی) مربی تیم ملی در جام جهانی نباشد؟ جلالی بعدا در برنامه ورزش و مردم از برانکو با این عنوان یاد کرد: توقف فوتبال ایران.

جواد خیابانی هم اندکی پس از رفتن برانکو از تیم ملی در تلویزیون گفته بود: کادر فنی تیم ملی هرگز به نصیحت های منتقدان گوش نکردند و نتیجه اش شکست تیم ملی در جام جهانی بود!

برانکو در روزهای مربیگری در تیم ملی تقریبا همه مربیان ایرانی را علیه خود می دید اما در بازگشت به ایران هم هرگز با کسی مقابله نکرد. مناعت طبع او چنان بود که حتی وقتی ماجرای لگد زدن علی کریمی به ساک در جام جهانی 2006 به یاد برانکو آورده شد، او گفت: بازیکنان در این شرایط فشار زیادی متحمل می شوند و من بازیکنم را درک می کنم.

بازیکنانی که رفتن شان به سود پرسپولیس شد

شاید همین روحیات و انرژی مثبت برانکو بود که سبب شد اتفاقاتی عجیب به سود او در پرسپولیس رخ دهد. پس از آن که عملکرد برانکو در جمع سرخها آغاز شد، این تیم ابتدا در لیگ ماند، آن گاه در سال 95 تنها با تفاضل گل جام را از دست داد و نایب قهرمان شد، سپس دو سال متوالی با اقتدار قهرمان ایران شد تا بهترین آمار یک مربی با یک تیم در تاریخ لیگ برتر به جای گذاشته شود. با این حال همین شخصیت بالای برانکو سبب شد که او در بسیاری از لحظات با مشکلاتی نه چندان کوچک مواجه شود. با کنار گذاشتن بازیکنان ضعیف و پرحاشیه ای چون پیام صادقیان، سوشا مکانی، محسن بنگر و رضا نورمحمدی، او پرسپولیس را به مدعی لیگ بدل کرد و با کنار رفتن کسانی چون مهدی طارمی، فرشاد احمدزاده، رامین رضاییان و محسن مسلمان، پرسپولیس به یک مدعی در آسیا بدل شد. اما…

کمک های الهی به برانکو

یک بار طارمی و رضاییان پرسپولیس را رها کردند و وقتی دلشان خواست برگشتند، عکس العمل برانکو عجیب بود و در برابر فشار مدیران و طرفداران راضی شد که این دو برگردند. بعدها هم با وجود حضور گادوین منشا در پرسپولیس، این مهاجم زیر سایه طارمی بود. حتی وقتی طارمی بدترین پنالتی ممکن را در لیگ قهرمانان برای پرسپولیس زد، برانکو ابتدا گفت که دیگر این بازیکن برای سرخها پنالتی نمی زند. اما کمتر از یک هفته بعد طارمی باز هم پنالتی زد. شخصیت برانکو هرگز اجازه نداد که برخوردی قاطع با این بازیکنان انجام شود. چه با امثال علی کریمی در تیم ملی و چه با طارمی در پرسپولیس. در این شرایط ظاهرا خداوند برانکو را دوست داشت که ناگهان طارمی محروم شد و بعد هم از پرسپولیس رفت تا سرخها جان بگیرند.

تیمی که توان نداشت

اگر فینال پرسپولیس و کاشیما 180 دقیقه هم می شد، سرخها توان گل زدن نداشتند و این برخلاف آنچه که جلال حسینی” بازی کثیف ژاپنی ها” نامید، ربطی به ضد فوتبال نداشت. می توان همان جملات کلیشه ای را بر زبان آورد که پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس  بسته بود. اما مگر وقتی باز بود، چه گلی به سر سرخها زده شد؛ غیر از امثال طارمی و رامین رضاییان؟

نقل و انتقالات مخرب

پرسپولیس با رسیدن به فینال نشان داد چقدر نقل و انتقالات در فوتبال ما ضعیف و مخرب است.  در فوتبالی که بازیکن بعد از دو سال حضور در تیمی چون استقلال یا پرسپولیس کاپیتان می شود، ثبات معنایی ندارد. تیمها در تابستان عمدتا تخریب می شوند و اگر در لیگ قهرمانان هم باشند، تا بخواهند با بازیکنان جدید به هماهنگی برسند، از مسابقات حذف شده اند.

پرسپولیس باخت چون حتی رسیدن این تیم به جمع چهار تیم نیز شگفتی بود اما کلاس کاری این تیم برای رسیدن به قهرمانی آسیا بیش از حد پایین بود.

مهندس مهدی زارعی

مطالب مرتبط

Leave a Comment