تکراری ترین دیدارهای ایران در جام ملت های آسیا

تکراری ترین دیدارهای ایران در جام ملت های آسیا/ مهدی زارعی

هر چند تیم ملی کشورمان از دوره چهارم جام ملت ها به بعد، همواره در این مسابقات حاضر بوده است، اما تغییر و تحول در بین تیمهای مختلف سبب شده که کمتر رقیبی از بین رقبای چند دهه قبل ایران، هنوز هم در بین بزرگان آسیا جایی داشته باشد.  با گذشت زمان قدرت های آسیا تغییر کرده اند و تنها تیمهای ایران و کره جنوبی در تمام این سالها، قدرت های سنتی آسیا باقی مانده اند. ببینیم دیدارهای پرتکرار ایران با رقبای خود در جام ملت های آسیا، با چه تیمهایی بوده است.

ایران- کره جنوبی ؛ شیرین ترین بردها و تلخ ترین باخت ها

در ادوار اخیر، دیدار ایران و کره جنوبی، تکراری ترین دیدار جام ملت های آسیا بوده است و این دو تیم با 5 مسابقه پیاپی در مرحله یک چهارم نهایی بازیها، رکوردی منحصربفرد از خود به جای گذاشته اند. اما اولین دیدار دو تیم، شاید حساس ترین مسابقات دو تیم بود.

در فینال 1972، دو تیم ایران و کره جنوبی در وقت قانونی به تساوی(1-1) دست یافتند. اما ایران با گلی که در وقت اضافی به ثمر رساند، (2-1) برنده شد و قهرمانی این رقابت ها را جشن گرفت.

پس از آن، دو تیم تا سال 1988 مسابقه ای با هم نداشتند. اما در رقابت های جام ملت های قطر، این دو تیم همگروه شدند و در آخرین بازی در حالی که صعودشان به مرحله بعد قطعی شده بود، مقابل هم ایستادند. در این رقابت، مربیان ایران با اشتباهی بزرگ، ذخیره های ایران را به مصاف کره فرستادند که نتیجه آن، باخت(3-0) ایران بود!

هشت سال بعد، سريال نبردهای دو تیم در یک چهارم نهایی آغاز شد. در مسابقات 1996 امارات، ایران هر چند در نیمه اول از کره عقب افتاد، اما در تاریخی ترین شب نبردهای دو تیم، پنج بار در نیمه دوم به گل رسید و (6-2) پیروز شد! علی دایی هم با 4 گلی که در این بازی زد، بهترین گلزن نبردهای دو تیم لقب گرفت.

چهار سال بعد، ایران در یک چهارم نهایی مسابقات 2000 لبنان، تا آخرین ثانیه ها از کره پیش بود، اما اشتباه مرگبار علی دایی در دفع توپ، سبب مساوی شدن بازی شد. بعد از سريال موقعیت خراب کردن علی کریمی، کره به گل طلایی رسید و ایران با باخت(2-1) از مسابقات حذف شد.

اما در سال 2004 شاگردان برانکو نبردی درخشان مقابل کره به نمایش گذاشتند. نبردی که با هت تریک علی کریمی(4-3) تمام شد اما حق بازیکنان ایران می توانست چندین و چند گل دیگر باشد.

در سال 2007 شاگردان امیرقلعه نویی با دو پنالتی از دست رفته مهدی مهدوی کیا و رسول خطیبی در ضربات پنالتی(4-2) از کره باختند. در سال 2011 هم نوبت به تک گل کره در وقت اضافی رسید تا این بار هم کره، مانع از صعود ایران به مرحله بعد شود.

به این ترتیب کره برای چهارمین بار، فوتبال ایران را در این بازیها ناکام کرد.

ایران- ژاپن؛ یک گل در سه بازی

تساوی(0-0) دو تیم در جام ملت های 1988، اولین نبرد این دو تیم در مسابقات محسوب می شد. چهار سال بعد در دور گروهی مسابقات 1992، تک گل کازویوشی میورا در دقیقه 87 – که آفساید آن مسلم بود- هم مانع از صعود ایران شد و هم سبب صعود ژاپن و سرانجام، قهرمانی این تیم گشت. در سال 2004 هم مسابقه دو تیم در حالی (0-0) تمام شد که داور از اعلام یکی دو پنالتی به نفع ایران خودداری کرد تا نبردهای دو تیم با تنها یک گل خاتمه یابد!

ایران- عراق؛ دراماتیک ترین نبرد تاریخ

برد(3-0) ایران در مرحله گروهی جام ملت های 1972، اولین مسابقه دو تیم در این رقابت ها محسوب می شود. چهار سال بعد در تهران، ایران(2-0) عراق را شکست داد. بیست سال گذشت تا این که دو تیم یک بار دیگر با یکدیگر همگروه شدند. در نبرد دو تیم در مسابقات امارات 1996، ایران روی اشتباهات دروازه بان خود، نیما نکیسا(2-1) از عراق شکست خورد. زننده گل ایران همان کسی بود که در سال 2000، تگ گل پیروزی بخش ایران را به ثمر رساند؛ علی دایی.

در سال 2011 هم دو تیم در دور گروهی به مصاف هم رفتند که ایران(2-1) پیروز شد. آخرین نبرد دو تیم در یک چهارم نهایی دوره قبل بود. در دراماتیک ترین مسابقه ممکن، سردار آزمون ایران را پیش انداخت، مهرداد پولادی با اخراجی احمقانه، کار ایران را دشوار کرد و بعد از تساوی(1-1)، عراق دو بار در وقت اضافی پیش افتاد. اما با گلهای مرتضی پورعلی گنجی و رضا قوچان نژاد، کار(3-3) به پایان رسید. در ضربات پنالتی فقط یک نفر می توانست، تیم شایسته ایران را حذف کند و او کسی نبود جز سنگربان ضعیف ایران علیرضا حقیقی که تقریبا تمام پنالتی های عراقی ها را فریب خورد!

ایران- عربستان؛ راهی به سوی قهرمانی

عربستان هر بار که قهرمان آسیا شده، در نیمه نهایی به مصاف ایران رفته است! در سال 1984 ایران تا دقیقه 89 از این تیم پیش بود، اما یک گل به خودی بازی را به تساوی کشاند و بعد هم نوبت به پنالتی ها رسید و 5 بار فریب حافظ طاحونی دروازه بان ایران توسط سعودی ها! مسابقه نیمه نهایی سال 1988 هم با تک گل ماجد عبدالله به سود حریف تمام شد و در نیمه نهایی 1996، باز هم بازی(0-0) تمام شد و عربستان در ضربات پنالتی به برتری دست یافت. تنها برد ایران به مرحله گروهی همین مسابقات برمی گردد. جایی که ایران(3-0) حریف خود را در هم کوبید.

ایران- چین، پایاپای و احتمالا مساوی!

در نیمه نهایی سال 1976، ایران در حالی مقابل تیم ناشناخته چین در وقت اضافی(2-0) پیروز شد که کسی انتظار چنین مقاومتی را از چین نداشت. چهار سال بعد، اشتباه مرگبار ناصر حجازی سبب تساوی(2-2) دو تیم شد تا باز هم ایران، در آرزوی بردی راحت مقابل چین بماند. سرانجام در سال 1984 این رویا محقق شد و ایران(2-0) چین را شکست داد.

دو تیم در دیدار رده بندی 1988 هم مقابل هم قرار گرفتند که بعد از تساوی(0-0)، ایران با درخشش احمدرضا عابدزاده در ضربات پنالتی(3-0) برنده شد. تقابل بعدی دو تیم در نیمه نهایی 2004 بود. زمانی که مسابقه (1-1) تمام شد و وقتی داور مسابقه هر چه کرد، نتوانست سبب برنده شدن چین گردد، این یحیی گل محمدی بود که با بدترین پنالتی تاریخ فوتبال ایران، برد چین را رقم زد. نبرد دو تیم در دور گروهی 2007 هم کاملا پایاپای بود. دو گل از چین و آن گاه بازگشت ایران و تساوی(2-2) در پایان.

مطالب مرتبط

Leave a Comment