جام جهانی والیبال، مهم تر از لیگ جهانی / به دنبال کسب نتیجه در جام جهانی یا صعود به المپیک؟

 

جام جهانی والیبال، مهم تر از لیگ جهانی/ مهدی زارعی

به دنبال کسب نتیجه در جام جهانی یا صعود به المپیک؟

لیگ جهانی را فراموش کنید!

رقابت های جام جهانی والیبال، مسابقاتی است که به صورت دوره ای با حضور 12 تیم پر امتیاز قاره های مختلف برگزار می شود. هر چند لیگ جهانی والیبال به دلیل برگزاری همه ساله، بیشتر مورد توجه مردم و رسانه ها قرار می گیرد اما واقعیت این است که لیگ جهانی نه اعتبار مسابقات جام جهانی را دارد که هر چهار سال برگزار می شود و هیچ یک از این دو مسابقه، اعتبار رقابت های قهرمانی جهان را ندارند که آن هم یک سال قبل از جام جهانی برگزار می گردد. بدیهی است که تمام این تورنمنت ها از نظر ارزش و اعتبار پس از المپیک قرار می گیرند. به این ترتیب هر فدراسیون والیبالی باید برای هر تورنمنت طوری برنامه ریزی کند که در همان حال که برای رسیدن به رتبه های بالا تلاش می کند، نفرات خود را برای تورنمنت مهم بعدی نیز به اوج آمادگی برساند.

***  

کاری دشوار در فاصله یک سال به المپیک

شاید بتوان در یک تورنمنت والیبال نتایج خوبی گرفت اما آن قدر مسابقات مختلف در طول یک دوره چهارساله وجود دارد که یک والیبالیست نمی تواند در تمامی آنها حاضر باشد و در سطح عالی کار کند. تعداد زیاد مسابقات می تواند موجب فشار زیاد به بازیکنان شده و این امر سبب افت نتایج یا مصدومیت نفرات شود.

یک فدراسیون والیبال، باید آن قدر نفرات توانمند داشته باشد که در لیگ جهانی در مراحل ابتدایی کار را با نفرات سطح پایین تر آغاز کند و تنها در روزهای پایانی از نفرات اصلی خود بهره گیرد. به این ترتیب نفرات سطح پایین، در مسابقات لیگ جهانی به پختگی می رسند و پس از یکی دو دوره حضور در این مسابقات آماده مسابقات قهرمانی جهان می شوند.

از طرفی در فاصله یک سال قبل از بازیهای المپیک، یک فدراسیون باید علاوه بر این مسابقات، در رقابت های انتخابی المپیک نیز شرکت کند. ترکیب نفرات جوان و باتجربه باید به گونه ای باشد که این تیم هم در مسابقات جام جهانی نتیجه گرفته و هم عملکرد قابل قبولی در انتخابی المپیک داشته باشد.

پس از آن در سال المپیک، هم باید در لیگ جهانی شرکت کرد و هم در المپیک. در صورت استفاده از 12 بازیکن ثابت در تیم ملی، هر مسابقه دشوارتر از مسابقات قبلی تیم ملی می شود و روند فرسایشی رقابت ها، افت تیم را آشکار می سازد.

***  

دوازده تیم برگزیده

امسال هم مسابقات جام جهانی با 12 تیم برگزار می شود. انتخاب تیمها با توجه به امتیازاتی بود که توسط آنها کسب شد. ژاپن میزبان، لهستان قهرمان جهان، ایران و استرالیا برترین های رنکینگ آسیا، مصر و تونس برترین های آفریقا در رنکینگ فدراسیون جهانی، ایتالیا و روسیه پرامتیازترین های اروپا، برزیل و آرژانتین برترین های آمریکای جنوبی و سرانجام آمریکا و کانادا برترین های آمریکای شمالی 12 تیمی بودند که جواز حضور در این مسابقات را کسب کردند.

***  

نحوه امتیازدهی برای حضور در مسابقات

در رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال، برزیل صدرنشین است و 315 امتیاز این تیم با توجه به مسابقات دوره قبل جام جهانی، المپیک ریو، لیگ جهانی 2017 و مسابقات قهرمانی جهان در سال 2018 به دست آمده است. ایران هم که در دوره قبل جام جهانی هشتم شد، 25 امتیاز از آن رقابت ها کسب کرد، 50 امتیاز از یک چهارم نهایی المپیک ریو نصیب ایران شد و 26 امتیاز بابت عنوان یازدهمی لیگ جهانی 2017 به ایران رسید. عنوان سیزدهمی مسابقات قهرمانی جهانی در سال 2018، به اندوخته ایران 36 امتیاز دیگر اضافه کرد و به این ترتیب ایران به عنوان اولین تیم آسیا به این مسابقات رسید.

***  

بازیهای ایران

کار ایران از امروز اول اکتبر با دیدار مقابل روسیه آغاز می شود و یک روز بعد نوبت به دیدار با مصر می رسد.بعد از یک روز استراحت نوبت به دیدار با کانادا می رسد و آن گاه به ترتیب استرالیا و برزیل با ایران مصاف می دهند. در روز 9 اکتبر آمریکا با ایران دیدار می کند و تونس و آرژانتین حریفان بعدی ایران هستند. از سیزدهم تا پانزدهم اکتبر نوبت به ژاپن، ایتالیا و لهستان می رسد که با ایران مصاف دهند و آن گاه در پایان 11 مسابقه، نتایج ایران، جایگاه تیم ملی را در این مسابقات مشخص می کند.

***

قهرمانان جام جهانی

رقابتهای امسال، چهاردهمین دوره جام جهانی است. در این مسابقات به جز دو دوره نخست که به میزبانی لهستان و آلمان شرقی برگزار شد، همه دوره ها در ژاپن انجام گرفت تا این مسابقات، دوازدهمین میزبانی ژاپن باشد.

این مسابقات از 1965 تا 1991 در انحصار تیمهای کمونیستی بود و به ترتیب شوروی، المان شرقی، شوروی( دو بار پیاپی)، آمریکا، کوبا و شوروی قهرمان مسابقات شدند. مشاهده می شود که آمریکا تنها تیمی بود که یک بار این انحصار را شکست. اما از آن پس روند قهرمانی ها تغییر کرد و نوبت به ایتالیا، روسیه، برزیل( دو بار)، روسیه و آمریکا رسید که قهرمانی مسابقات را به خود اختصاص دهند.

مطالب مرتبط

Leave a Comment