خودزنی فوتبال ایران قبل از مسابقات بزرگ( قست دوم)

خودزنی فوتبال ایران قبل از مسابقات بزرگ( قست دوم) / مهدی زارعی

بهترین تیم امید ایران،توسط چه کسانی نابود شد؟

در بخش اول خودزنی فوتبال ایران قبل از مسابقات بزرگ دیدیم که چگونه ایران شانس درخشش در المپیک 1964 را به خاطر اختلافات داخلی از دست داد. در این بخش به یک دهه پیش می رویم تا ببینیم با بهترین سرمایه های خود، چگونه برخورد کردیم؟

****

درگیری مایلی کهن و آجورلو به خاطر دو بازیکن

در سال 1382 تیم ملی ایران در حالی آماده حضور در مقدماتی المپیک 2004 می شد که جمعی از بهترین بازیکنان تاریخ تیم ملی امید در کنار هم گرد آمده بودند تا  پس از سالها فوتبال ایران را به المپیک برسانند. اما اتفاقاتی که در قبال این تیم رخ داد، نشان داد که محمد دادگان رییس وقت فدراسیون و البته مسوولان ورزش ایران، هرگز قدر گنیجینه ای را که در اختیار دارند نمی دانند. در حالی که این تیم در سال 1381 با برانکو ایوانکوویچ قهرمان آسیا شده بود و بزرگانی چون کره جنوبی و ژاپن را شکست داده بود، دادگان در انتخابی المپیک از دوست صمیمی خود محمد مایلی کهن استفاده کرد. در همان ایام مایلی کهن برای مدتی مربیگری باشگاه سایپا را هم عهده دار شد و دوشغله بودن خود را چنین توجیه کرد که فدراسیون نمی تواند از نظر مادی، شرایط مساعدی فراهم کند. به هر شکل سال به انتهای خود نزدیک می شد که امید ایران برای برگزاری یک دیدار دوستانه راهی ژاپن شد. در آن روزها محمد نصرتی و آرش برهانی دو بازیکن پاس از مهره های اصلی تیم ملی امید بودند. اما پاس هم به شدت برای قهرمانی لیگ می جنگید و رقابتی تنگاتنگ با استقلال داشت. پاسی ها دوست نداشتند که بازیکنان خود را برای یک مسابقه دوستانه در اختیار تیم امید قرار دهند و مایلی کهن هم می گفت: پاسی ها باید رسما از فدراسیون عذرخواهی کنند. زیرا آن ها باید تحت هر شرایطی بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی قرار دهند. دعوای مایلی کهن و آجورلو حتی به برنامه 90 هم کشیده شد. در آن برنامه آجورلو گفت: اگر مایلی کهن هم از تیم سایپا اخراج نشده بود و الان در لیگدر بین مدعیان حضور داشت، حاضر می شد بهترین نفرات خود را به تیم ملی داده و بدون آنها در لیگ بازی کند؟ مایلی کهن هم معتقد بود که سوابق فنی او مشخص است و تیم ملی با او عنوان سوم آسیا و جایزه اخلاق را به دست آورده است( اما نگفت که سرانجام او در تیم ملی چه شد و چرا از تیم ملی اخراج شد؟ حتی توضیحی نداد که اصلا روی چه حسابی و با چه روابطی بدون هیچ تجربه ای سرمربی تیم ملی شد؟) با این حال ادامه داد که اصلا کسی مثل آجورلو در این فوتبال جایگاهی ندارد. اما آجورلو نظر متفاوتی داشت و می گفت: سابقه مایلی کهن از جایگاه آن روزهای سایپا در قعر جدول مشخص است.

*****

عملکرد محصول مشترک دادگان- مایلی کهن

به لیست بازیکنان نگاه کنید: محرم نویدکیا، محمد نصرتی، مهدی رحمتی، آرش برهانی، مهرزاد معدنچی، جواد کاظمیان، علی علیزاده، ایمان مبعلی، حسین کعبی، ناجی بداوی، جلال کاملی مفرد، هادی شکوری، میثم سلیمانی، امیرحسین صادقی و..

اکثر این نفرات یک سال قبل قهرمان آسیا شده بودند با این حال در خانه مقابل کره جنوبی(1-0) باختند و در چین مقابل این تیم و با نتیجه(3-1)! مایلی کهن قبل از بازیهای تیم ملی معتقد بود که ضربات ایستگاهی ایمان مبعلی چیزی از دیودبکهام کم ندارد و جواد کاظمیان نقش زین الدین زیدان را در تیم ایفا می کند.اما وقتی از مایلی کهن درباره شکست های تیم ملی پرسیده شد، او مرگ برادر کاظمیان را عامل اصلی باخت ایران دانست و خط زدن میثم سلیمانی و امیرحسین صادقی را به خاطر ورق بازی.

****

نتیجه چه شد؟

سرانجام وقتی اختلافات آجورلو  و مایلی کهن پایان یافت که مایلی کهن به دلیل ضعیف ترین نتایج ممکن از تیم ملی اخراج شد و امیدهای پرامیدترین تیم تاریخ ایران را نابود ساخت. فدراسیون دادگان هم تازه متوجه انتخاب دردناک خود شد و در باقی مسابقات از حسین فرکی استفاده کرد که دستیار برانکو در تیم ملی بزرگسالان بود.

تازه در آن شرایط مایلی کهن گفت که در این دعواها نه او تقصیر داشت و نه آجورلو! ولی آنچه مهم بود، یک مساله اساسی بود:

یک بار دیگر قبل از حضور در رقابت های بزرگ خودزنی انجام گرفت و تیم ناکام شد.

مطالب مرتبط

Leave a Comment