خورشید ایران در برابر آفتاب تابان

خورشید ایران در برابر آفتاب تابان

همه در انتظار گل شماره 38/ مهدی زارعی

         

تیم‌های فوتبال ایران و ژاین در حالی در نیمه‌نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا در برابر هم قرار می‌گیرند که سابقه مسابقات این دو تیم به 68 سال پیش بازمی‌گردد.

ایران و ژاپن اولین بار در بازی‌های آسیایی 1951 دهلی‌نو مقابل هم قرار گرفتند. رقابت دو تیم طبق قوانین آن بازی‌ها در دو نیمه 30 دقیقه ای برگزار شد و نتیجه ای عاید هیچ یک از دو تیم نشد. به این ترتیب اولین مسابقه این دو تیم با تساوی بدون گل خاتمه یافت تا یک روز بعد، دیدار دو تیم تکرار شود. در این مسابقه ایران با نتیجه(3-2) به برتری دست یافت.

****

مصاف بعدی این دو تیم باز هم به بازی‌های آسیایی بازمی‌گردد. زمانی که ایران در مرحله گروهی بازی‌های آسیایی 1966 در دیداری جنجالی با نتیجه(3-1) از ژاپن شکست خورد. در این مسابقه محمد رنجبر کاپیتان ایران توسط داور مسابقه اخراج شد تا نخستین اخراجی تاریخ رقابت‌های دو تیم لقب گیرد. بعد از مسابقه هم داور مسابقه با مشت به صورت حسین مبشر، رئیس فدراسیون فوتبال ایران کوبید و آن گاه درگیری ها چنان به اوج رسید که چند تن از بازیکنان ایران به شدت مضروب شدند و حتی چیزی نمانده بود که همایون بهزادی با برخورد سنگی که از طرف تماشاگران تایلندی پرتاب شده بود به سرش، از پای درآید.

ایران در نیمه‌نهایی همین مسابقات با تگ گل فریبرز اسماعیلی از ژاپن انتقام گرفت تا از تیتر« خورشید ایران، درخشان‌تر از آفتاب تابان» درباره این مسابقه استفاده شود.

****

پس از آن هم بیش از یک دهه در رقابت‌های دو تیم وقفه افتاد تا این‌که باز هم ایران و ژاپن در بازی‌های آسیایی به‌مصاف هم رفتند و این بار ژاپنی‌ها با برد(1-0) به روند یکی در میان بردهای خود مقابل ایران ادامه دادند. ایران در آن دوره با طرح عجیب 27 ساله ها نیمی از نیروهای خود را کنار گذاشته بود و همین امر سبب شد تا شکستی قابل پیش بینی برای ایران حاصل شود.اما چهار سال بعد در بازی‌های آسیایی 1986 نوبت به ایران رسید که با گل‌های ناصر محمدخانی و مهدی ابطحی برنده شود.

دو سال بعد در نخستین تقابل دو تیم در جام ملت‌های آسیا دو تیم به تساوی(0-0) رضایت دادند. یک ماه بعد و در روز 30 دی 1367 دو تیم در دیداری دوستانه مقابل هم ایستادند که این دیدار با یک گل به‌خودی و گلی دیگر از فرشاد پیوس(2-2) خاتمه یافت. در این دیدار بود که تماشاگران با گلوله برفی به پرویز دهداری مربی وقت تیم ملی ضربه زدند و او هم بعد از این مسابقه هرگز روی نیمکت تیم ملی دیده نشد.

****

ایران در دیدار بعدی خود با ژاپن موفق شد، این تیم را در بازی‌های آسیایی پکن(1-0) شکست دهد. اما دو سال بعد در جام ملت‌های آسیا، ژاپن پس از یک دهه موفق به شکست(1-0) ایران شد، بردی که در پایان مسابقات زمینه‌ساز قهرمانی ژاپن شد و حذف شاگردان علی پروین را در مرحله گروهی رقابت‌ها رقم زد.

ایران یک سال بعد، این شکست را جبران کرد. باخت(1-2) ژاپن در برابر ایران در مقدماتی جام جهانی 1994، تنها شکست ژاپن در این مسابقات بود و همین باخت سبب شد تا ژاپن به جام جهانی صعود نکند.

***

در ادامه نبردهای دو تیم، ایران و ژاپن یک‌بار دیگر در مقدماتی جام جهانی مقابل هم قرار گرفتند. مسابقه دو تیم در مرحله پلی‌آف انتخابی جام جهانی 1998 برگزار شد و پس از تساوی(2-2) دو تیم در وقت قانونی، سامورایی‌ها سرانجام با گل طلایی ایران را شکست دادند و برای نخستین بار به جام جهانی رسیدند.

از آن زمان به بعد، نبردهای دو تیم به پنج مسابقه محدود شد. دو تساوی(1-1) در دیدارهای دوستانه؛ دیدارهایی که یکی از آنها در سال 1378 برگزار شد و تک گل ایران توسط علی دایی به ثمر رسید و دیگر دیدار که در سال 1393 انجام شد و این بار با گل مهدی ترابی با تساوی خاتمه یافت.

****

یک تساوی بدون گل در جام ملت‌های آسیا و سرانجام یک برد(2-1) برای هریک از طرفین. برد ایران در عید 1384 با دو گل وحید هاشمیان به دست آمد و در پایان با کشته شدن هفت نفر از تماشاگران در اثر ازدحام، طعمی تلخ پیدا کرد. اما برد ژاپن در دیداری تشریفاتی حاصل شد که نتیجه آن، در روند صعود دو تیم به جام تاثیری نداشت.

به این ترتیب ایران در مصاف با ژاپن صاحب 6 برد، 6 تساوی و 5 شکست شده است، 19 گل زده و 18 بار نیز دروازه‌اش گشوده شده است.

ناگفته نماند که  13 سال از آخرین برد هر یک از این دو تیم در برابر رقیب می‌گذرد و باید دید طلسم 13 ساله توسط کدام تیم شکسته خواهد شد.

مطالب مرتبط

Leave a Comment