در توکیو چه گذشت؟( مروری بر رشته های آبی، تیر و کمان و ژیمناستیک المپیک 2020)/ مهدی زارعی

 

المپیک 2020 در حالی به پایان رسید که دست ورزش ایران، باز هم از رشته های پرمدال کوتاه ماند. اما در رشته های پرمدال المپیک، کدام کشورهای صاحب عنوان و افتخار شدند؟

111 مدال برای شناگران

رشته شنا یکی از پرمدال ترین رقابت ها در المپیک است. در توکیو هم 111 مدال در شنا توزیع شد( 37 طلا، 37 نقره و 37 برنز) که این تعداد بین 21 کشور تقسیم شد. در این میان 12 کشور صاحب طلا شدند از جمله آمریکا که با 11 طلا، 10 نقره و 9 برنز برترین کشور بود. استرالیا با 9 طلا، بریتانیا با 4 طلا و چین با 3 طلا، دیگر کشورهای پرافتخار شنا بودند.

در رقابتهای شنا، 11 بار رکوردهای بخش مردان شکسته شد. از جمله دو رکورد جهانی که در 100 متر پروانه ( توسط کائلب درِسل آمریکایی) و تیم 100×4 متر مختلط آمریکا به دست آمد. 9 رکورد المپیک هم جابه جا شد و درسل با شکستن 5 رکورد انفرادی، برترین شناگر تورنمنت بود.

بیست رکورد جهانی و المپیک نیز در بخش زنان جابه جا شد که در این میان اِما مک کئون استرالیایی با 5 رکورد انفرادی و دو رکورد تیمی،برترین شناگر زن مسابقات بود.

از 24 مدال توزیع شده شیرجه هم تنها یک طلا به بریتانیا رسید و هفت طلا از آن چینی ها شد. چینی ها با 7 طلا و 5 نقره، نیمی از مدالها را از آن خود کردند و آمریکا و کانادا هم تنها کشورهایی بودند که توانستند مدال نقره را از چنگ چینی ها خارج کنند!

در شنای نمایشی هم دو طلا در بخشهای دو نفره و هشت نفره توزیع شد که هر دو به روسیه رسید. دو مدال نقره این مسابقه نیز به چین و دو مدال برنز نصیب اوکراین شد.

*** 

5  طلا و 3 رکورد مخصوص تیراندازی با کمان

با توزیع 5 مدال از هر جنس آن، تیر و کمان هم یکی از رشته های پرمدال بود. جایی که 9 کشور صاحب مدال شدند اما طلاها تنها به دو کشور کره جنوبی و ترکیه رسید که در این میان سهم کره جنوبی 4 طلا بود. کره ای ها سه بار هم رکورد المپیک را بهبود بخشیدند. «سان آن» در بخش انفرادی زنان با 680 امتیاز، تیم زنان کره متشکل از سان آن، هی مین جانگ، چائه یونگ کانگ با رکورد 2032 و سرانجا قسمت مختلط با حضور سان آن و جئوک جه کیم و کسب امتیاز 1368.

***

52  مدال در ژیمناستیک

در ژیمناستیک 17 طلا، 17 نقره و 18 برنز توزیع شد و 10 کشور صاحب طلا شدند که چینی ها با 4 طلا، 5 نقره و 2 برنز برتر از سایرین بودند. روسیه، آمریکا، ژاپن و اسرائیل هم هر کدام دو طلا کسب کردند. کسب طلا توسط کشورهایی چون برزیل، کره جنوبی و بلژیک نشان داد که ژیمناستیک دیگر در انحصار قدرتهای سنتی این رشته نیست. نیوزیلند، ترکیه، اسپانیا و کرواسی نیز طلا نگرفتند اما با مدالهای خود مهر تاییدی زدند با پایان اقتدار قدرتهای بزرگ این رشته.

مطالب مرتبط

Leave a Comment