سرقت گل در لیگ قهرمانان اروپا/ گلهایی که دو گلزن دارند!

سرقت گل در لیگ قهرمانان اروپا/ مهدی زارعی

گلهایی که دو گلزن دارند!

 

قانون فوتبال و سایر رشته هایی که دارای دروازه هستند در مورد گل، خیلی ساده است.  هرگاه توپ از خط دروازه عبور کند، آخرین کسی که به توپ ضربه زده باشد، زننده گل به حساب می آید. حتی اگر این توپ به صورت اتفاقی به او برخورد کرده باشد یا این که بازیکنی قبل از ورود توپ به دروازه، به هر شکل ممکن به توپ ضربه ای بزند. به این ترتیب گاهی اوقات در آمار و ارقام می توانیم بازیکنانی را به عنوان گلزن یک مسابقه ببینیم که کمترین نقش ممکن را در هنگام زدن گل داشته است و حتی گل هم تیمی خود را سرقت کرده است.

***  

بازگشت با گلی که آبراهام نزد!

در روز 5 نوامبر 2019 در روز چهارم مرحله گروهی لیگ قهرمانان، دو تیم چلسی و آژاکس در حالی دیدار برگشت خود را در برابر هم در استادیوم استمفورد بریج برگزار کردند که مسابقه به شکلی عجیب تا دقیقه 55 با نتیجه(4-1) به سود آژاکس شده بود. با توجه به شرایط به نظر نمی رسید که چلسی شانسی برای بازگشت داشته باشد و به همین خاطر وقتی در دقیقه 63، گل دوم چلسی به ثمر رسید، حتی برای هواداران این تیم هم چندان اهمیتی نداشت که زننده گل چه کسی است؟ حوادث بعدی بازی هم سبب شد که کمتر کسی به گل دقیقه 63 توجه کند که ضربه سر آبراهام در حال ورود به دروازه آژاکس بود اما سزار آزپیلیکوئتا کاپیتان اسپانیایی چلسی در آستانه ورود توپ به دروازه خود را توپ رساند و با یک نوک پا، گل را به نام خود ثبت کرد.

حالا در آرشیو لیگ قهرمانان اروپا می توان بازگشت رویایی چلسی در برابر آژاکس 9 نفره را دید که با گل آزپیلیکوئتا آغاز شد و کسی از آبراهام یاد نخواهد کرد که در دقیقه 2 یک ل به خودی زده بود و می توانست یک گل هم به نام حریف ثبت کند.

***  

رمزی زننده گل رونالدو!

یک روز بعد از دیدار چلسی و آژاکس، نوبت به مسابقه لوکوموتیو مسکو و یوونتوس رسید. دیداری که می توانست حذف لوکوموتیو و صعود یوونتوس را به دور دوم قطعی کند.؛ البته با این شرط که یووه برنده مسابقه شود. مسابقه هنوز به دقیقه پنجم نرسیده بود که یووه صاحب یک ضربه کاشته شد. با توجه به محل ضربه به نظر می رسید که کریس رونالدو این ضربه را روی دروازه لوکوموتیو سانتر کند اما او ضربه را مستقیما به سمت دروازه لوکوموتیو فرستاد؛ به نظر نمی رسید این ضربه خطری روی دروازه گیلهرمه دروازه بان لوکوموتیو ایجاد کند اما ناگهان او در مهار دچار مشکل شد و در کسری از ثانیه، توپ از بین پاهای او به سمت دروازه رفت. دروازه بان شانس برای مهار توپ نداشت و به نظر می رسید که گلی دیگر برای رونالدو ثبت خواهد شد اما این اتفاق نیفناد! زیرا آرون رمزی هم تیمی رونالدو موفق شد خود را به توپ رسانده و در حالی به توپ ضربه بزند که بیشتر توپ از خط دروازه گذشته بود و تنها بخش کوچکی از توپ هنوز روی خط بود. اما طبق قوانین فوتبال، این گل به نام رونالدو ثبت نشد و زننده گل رمزی شد!

*** 

فرشته نجات میلان؟

میلانی ها هم از این گونه  گل ها در تاریخ لیگ قهرمانان کم ندیده اند. بعضی از این گل ها اتفاقی بود مثل گل فیلیپو اینزاگی در فینال لیگ قهرمانان 07-2006 در برابر لیورپول. ضربه کاشته آندره آ پیرلو در بین مدافعان لیورپولی به اینزاگی خورد و با تغییر جهت به راحتی وارد دروازه حریف شد و سرانجام نیز زمینه ساز برد(2-1) میلان شد. با این حال این ضربه حداقل به شکلی ناخواسته به گل تبدیل شد و اینزاگی گل هم تیمی خود را سرقت نکرد. اما در فصل 03-2202 یان دال توماسون خود را به فرشته نجات میلان تبدیل کرد. در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان، دیدار تیمهای میلان و اژاکس(2-2) پیش می رفت و با توجه به تساوی بدون گل دو تیم در دیدار رفت، آژاکس راهی دور بعد می شد. دقیقه 1+90 فرا رسید. موقعیتی تک به تک در برابر دروازه آژاکس و ضربه ای که بالاتر از دستان دروازه بان آژاکس به سمت دروازه حریف حرکت کرد. توپ قطعا گل بود اما یان دال توماسون ترجیح داد خودش در برابر دروازه خالی به توپ ضربه بزند تا گل صعود میلان به نام او ثبت شود. حالا می توان در لیست رقابتهای لیگ قهرمانان دیداری را دید که سبب قهرمانی میلان در فصل 03-2002 شد و این مهاجم دانمارکی میلان بود که گل نجات بخش را به ثمر رساند. گلی که می توانست به نام پیپو اینزاگی ثبت شود و نشد!

****  

تکل زدن برای گل ملی

در فوتبال خودمان نیز از این گلها داشته ایم که برای نمونه به یکی از آنها اشاره می کنیم. در رقابت های مرحله اول انتخابی جام جهانی 1998، ایران در سه بازی دور رفت حریفان خود را گلباران کرده بود و در سه بازی مقابل مالدیو، قرقیزستان و سوریه 25 گل زده بود و گلی هم دریافت نکرده بود. در میان انبوه گلهای ایران کسی توجهی به زننده گلها نداشت. در اولین بازی مرحله برگشت، در همان ابتدای مسابقه ایران و قرقیزستان، خداداد عزیزی با عبور از مدافعان قرقیزستان در برابر دروازه بان قرار گرفت و با یک بغل پا توپ را از وی عبور داد. همه منتظر بودند که توپ وارد دروازه شود اما علیرضا منصوریان هافبک تیم ملی با یک تکل موفق شد نیش پایی به توپ بزند و به این ترتیب زننده اولین گل ایران لقب بگیرد!

مطالب مرتبط

Leave a Comment