سفرنامه ی ” بن ” سفری به دل تمدن ایران از باغ تا سفال

نخستین گزارش برون مرزی تلویزیون تیام ” بن،آلمان آوریل 2017

سفرنامه ی ” بن ” سفری به دل تمدن ایران از باغ تا سفال:

هر از چند گاهی تمدن و فرهنگ ایران از یک سوی کره زمین سر بر می آورد تا شکوه و جلالش را به رخ همگان بکشد.
در یک فصل دل انگیز در یک شهری که انگار مردمانش با روح سرد آلمان ها کمی بیگانه ترند، شکوه بهشت ایران که تصوری از پردیس را به نام خود یدک میکشد،در این شهر، – ” بن” – نمایان می شود .
دو نمایشگاه همزمان پیرامون گنج های سر برآورده از حفاری ها و معماری باغ های ایرانی از آغاز تا دوران هخامنشی است.این دو نمایشگاه با همکاری سالن هنر فدرال آلمان، موزه ملی و سازمان میراث فرهنگی ایران برپا شده است، عنوان های ” ایران فرهنگ های میان آب و کویر و باغ ایرانی تصوری از بهشت را بر خود دارند.
این جهان که کوچک شده ی گوشه ایی از فرهنگ ایران در قالب یک نمایشگاه است، بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود کشیده است. برای بازدیدکنندگان آلمانی با آن لبخند رضایت، حاکی از این است که جهانی را می بینند متفاوت با دنیای خودشان ؛ جهانی از باغ که فواره ایی در میان آب نمای فیروزه ایی هوا را دلپذیر میکند، جهانی پر از دیوارهایی گلی به رنگ رس و قطعه های زیادی از طروف ، کتیبه های گلی، پیکره ها تزیینات سرامیک و طلایی که متعلق به هفت هزار تا سه هزار سال پیش از میلاد و برای بازدیدکنندگان ایرانی غروز و افتخار را به همراه می آورد.
بجز موارد ذکر شده برخی از آثار برای نخستین بار است که به معرض دید عموم گذاشته می شوند.آثاری هستند که از حفاری های باستان شناسی از ” چغازنبیل”، ” تپه حسنلو”، ” شهر سوخته” و چند منطقه ایران کشف شده اند در کنار ظروف و تزییناتی که نقش انسان ها و حیوانات با تنوع بسیار روی آن ها حکاکی یا نقاشی شده است . ابزارهای فلزی شکار و کشاورزی و جنگ ، گردن آویز ها، دستبندها ، و انگشتر های طلایی بسیاری ارزشمندی به نمایش گذاشته شده که در حفاری قبرهای دو شاهزاده خانم در عهد باستان کشف شده اند.
در سالنی دیگر می توان فیلمی درباره بیستون با شرح کاملی درخصوص لوح های سنگی آن به سه زبان فارسی کهن،بابلی، آرامی همراه که با توضیحاتی علمی همراهی می شود دید. و نیز فیلمی دیگر متعلق به دوره ی شاه عباس صفوی در مورد باغ های مشهور اصفهان و معماری خیره کننده ی آن ها را به کمک فن آوری جدید چنان بازسازی میکند که میل گردش در ان ها را در بازدید کننده ها برمی انگیزاند.

دنیایی که با قدم نهادن در آن برای لحظه ایی خود را در حال و هوای آن روزگاران تصور میکنی و از داشتن چنین نیاکانی بر خود میبالی .

سحر هاشمی- بن آلمان- تیام
1.05.2017

مطالب مرتبط

Leave a Comment