ماسک و نیم قرن خدمت به ورزش/ درس چینی ها به ورزش ایران/ مهندس مهدی زارعی

ماسک و نیم قرن خدمت به ورزش/ درس چینی ها به ورزش ایران

مهندس مهدی زارعی

انحصار عکس این متن در اختیار بنیاد تیام است و هرگونه استفاده پیگرد قانونی دارد.

*انحصار عکس این متن در اختیار بنیاد تیام است و هرگونه استفاده پیگرد قانونی دارد.*

 

شیوع کرونا در ماههای اخیر سبب شده که ماسک، جزئی جدایی ناپذیر از فوتبال جهان در این روزها باشد. با این حال استفاده از ماسک، مساله ای مربوط به این روزها نیست و حتی قبل از شیوع کرونا و آلودگی هوا نیز، ماسک به ورزش خدمت می کرد.

چهار دهه قبل و در روزهایی که هنوز خبری از آلودگی هوا در تهران و هیچ یک از شهرهای ایران نبود، ملی پوشان والیبال ایران در سفری به چین با ماسک آشنا شدند. این سفر در دی ماه 1356 انجام شد و چینی ها کاروان ایران را به اماکن دیدنی کشورشان بردند.در این سفر یکی از چینی ها ماسک زده بود. کیهان ورزشی در این باره نوشت:

« والیبالیست های ایرانی هنگام سفر به چین با بازیکنان چینی عکسی به یادبود سفر گرفتند. تیم ملی والیبال ایران علاوه بر انجام چند مسابقه در خاک جمهوری خلق چین از نقاط دیدنی این کشور نیز دیدن کردند. در این عکس همان طور که ملاحظه می کنید تمام حاضران با پالتوهای یکرنگ و یک شکل دیده میشوند. چینی ها این پالتوها را برای مهمانان ایرانی خود تهیه کرده بودند که اگر به یک نقطه دیدنی اما با آب و هوای سرد رفتند دچار سرماخوردگی نشوند. یکی از چینی ها دهان و بینی خود را به علت سرماخوردگی با ماسک پوشانده زیرا در چین مرسوم است کسانی که سرماخوردگی دارند دهان خود را با ماسک می پوشانند تا دیگران را آلوده نکنند و این یک کار پسندیده بهداشتی است که در این کشور رعایت می شود.»

طبیعی است که با فرهنگی که دهه هاست در چین رواج دارد، آنها راحت تر با بیماری هایی چون کرونا مقابله کردند تا ما که چنین فرهنگی برایمان نامانوس است.

مطالب مرتبط

Leave a Comment