هنر آشپزی و شیرینی پزی با مامان زی زی- نان شیرمال ترکی

طرز تهیه نان شیرمال ترکی

مواد لازم:

آرددوسوم پیمانه

زرده تخم مرغ دوعدد

شیر یک پیمانه

شکر دوسوم پیمانه

خمیرمایه یک قاشق سوپخوری

آب ولرم به میزان لازم

نمک یک قاشق چایخوری

زنجبیل یک قاشق چایخوری

کنجد یک سوم پیمانه

کره به میزان لازم

شیر ولرم به میزان لازم برای خمیرمایه

روغن دو سوم پیمانه

 

طرز تهیه:

خمیرمایه به اضافه شکر باضافه شیر ولرم با هم مخلوط کرده کنارسرگذاشته تا پف کند، سپس خمیرمایه آماده شده وروغن، شکر، نمک، زرده تخم مرغ، زنجبیل، شیر، آب، همه این مواد را باهم مخلوط می‌کنیم، وقتی که مایه یکدست شد، آرد را آرام اضافه کرده وهم می‌زنیم تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید وباید پنج تا شش دقیقه بادست ورزداده شود، سپس خمیررابه چهار یا شش قسمت تقسیم کرده و روی خمیرهاراباپارچه نازک و نمناک می بپوشانیم این خمیربایدسه تا چهار ساعت بماندتا جا بیفتد، سپس سینی فر را چرب کرده، وهرکدام ازخمیرهارابه قطر پنج سانتیمتر پهن کرده وداخل سینی فر قرار می‌دهیم، سپس زرده تخم مرغ رابا کنجد مخلوط کرده و روی خمیرهامی مالیم این خمیرهاباید به مدت بیست دقیقه استراحت کنندتا نان پس از پخت پوک شود، سپس داخل فر قرار می‌دهیم، با دمای 180  درجه سانتیگراد به مدت  15دقیقه می‌گذاریم تا پخنه شود البنه با توجه به نوع فر گازی یا برقی باید درجه حرارت تنظیم شود و در فر برقی باید با درجه حرارت کمتری پخته شود. مثلا 175 درجه.

 پس از پخت نان هارا از فر بیرون آورده می‌گذاریم تا خنک شوند، سپس مقداری شیر و کره را با هم مخلوط کرده و با برس روی نان‌هایم مالیم تابراق ونرم شوند، نان هارا دو به دو ازپشت به هم می‌چسبانیم ودرون نایلون قرارداده تا خشک نشوند. نان‌های شما اکنون اماده است می‌توانید نوش جان کنید.

نکات طلایی:

خمیرباید به اندازه ای ورز بخورد که مواد بخوبی بایکدیگر ترکیب شوند، توجه داشته باشید که ورز دادن بیش از حد خمیر باعث خشکی وترک خوردن نان‌ها می‌شود، برای پوک شدن نان ها بهتر است درون فر یک ظرف آب تقریبا جوش قرار داده شود.

از : مامان زی زی

 

مطالب مرتبط

Leave a Comment