نقد چه ایی بر فیلم ” سمفونی نهم”

به راستی برگزیدن سوژه ی مرگ برای به تصویر کشیدن شاهنشاه ایران زمین، کوروش بزرگ و بزرگان این مرز وبوم،می تواند سوژه ی نادرستی باشد. لیک در این روزگار که هر هنری باید از ممیزی های خودش بگذرد تا بتواند رنگ صحنه یا پرده سینما را بر خود ببیند، و در این صنعتی که خسته از سریال ها و فیلم های تکراری تاریخی با مضمونی مانند هم، عمدتا با موضوعیت تاریخ ایران بعد از اسلام ، فیلم سینمایی ” سمفونی نهم” به کارگردانی ” محمد رضا هنرمند” ، نویسندگی ” حمید فرخ نژاد”  و به تهیه کنندگی ” زینب تقوایی ” برای نخستین بار در سینمای ایران، می کوشد ” کوروش بزرگ” را به تصویر  بکشد. سکانسی، هر چند کوتاه اما بجا و دلنشین.

این فیلم حکایت ملک الموت تازه کاری است  که خاطرات خود را از هزاران سال پیش تا کنون بازگو می کند و حال تنها دو جان باقی مانده که بستاند و آزاد شود، لیک وسوسه شده، خطا می کند و عاشق می شود و  دل در گرو آخرین قربانی خود می نهد، عهد می شکند، و به آخرین قربانی خود فرصتی می دهد تا عشق خود را، بنا بر خواسته اش در زادگاهش به خاک بسپارد. این عهد شکنی او را به دنیای فانی نزول می دهد و سرانجام جانش  در بهترین لحظه ی زندگی اش ستانده می شود.  دشوار ترین لحظه ی کارش را او، ستاندن جان ” کوروش بزرگ”  می داند.  خودش می گوید:  ” سخت ترین ماموریتم قبض روح شاهنشاه کوروش در اردوگاه جنگی ایرانی ها بود. فقط دو روز بعد از زخمی شدنش در میدون جنگ! فکرش رو بکنید، یه ملک الموت تازه کاری مثل من باید یک شاهنشاه بزرگ رو در مقابل فرمانده هان نطامیش قبض روح کنه. چه کار سختی! ”  

این فیلم صرف نظر از چند اشتباه تاریخی، از این سبب که سیمایی از شاهنشاه کوروش بزرگ را برای نخستین بار بر پرده ی سینما می نشاند، و روایتی دارد از تاریخ ایران باستان، در جای خود قابل تقدیر است. در روزگاری که می کوشند تاریخ و تمدن ایران زمین را کم رنگ و بی اهمیت جلوه دهند، در روزگاری که عشق بازیچه ی بد اهلان شده است، سخن آوردن از عشاق تاریخی ایران، چون بیژن و منیژه، رستم و تهمینه، ویس و رامین، خسرو و شیرین، وامق و عذرا، همای و همایون و عشق رابعه و بکتاش، در این فیلم، حسی آمیخته به اندوه و افسوس به بیننده القا می کند و نا خودآگاه به این می اندیشد که، تنها چیزی که گرد زمان آن را کهنه نمی کند و با گذشت هزاران سال از بین نمی رود، همان عشق واقعی است.  

” آنچه را از ما مانده به نیکی و پاکی نگاه بان باشید که ایران زمین جایگاه پاکان و نیکان است… درود بی پایان بر نیک پنداران، نیک گفتاران و نیک کرداران ” .

 

سحر هاشمی

وین، اتریش بهار 2020 

 

 

 

مطالب مرتبط

Leave a Comment