نگاهی به قهرمانی فوتبال ساحلی در هوآوی کاپ/ دومین قهرمانی برای ستارگان ایران

نگاهی به قهرمانی فوتبال ساحلی در هوآوی کاپ

دومین قهرمانی برای ستارگان ایران

تیم فوتبال ساحلی کشورمان به شایستگی برای دومین بار قهرمان مسابقات جام بین قاره ای( هوآوی کاپ) شد. این رقابت ها همه ساله در امارات برگزار می شود و ایران طی شش دوره حضور در هشت دوره این مسابقات، شش بار به جمع چهار تیم برتر مسابقات رسیده است؛ یک آمار فوق العاده

****

برای این که بهتر با شرایط امسال فوتبال ساحلی کشورمان آشنا شویم باید مقایسه ای داشته باشیم با شرایط مشابه ایران و رقباش در سال قبل. ابتدا رنکینگ تیمهای حاضر در سال 2017 را مقایسه می کنیم

مقایسه رنکینگ تیمهای شرکت کننده در سالهای 2017 و 2018

در سال قبل، در رنکینگ تیمهای حاضر در این مسابقات، تنها یک کشور بالاتر از کشورمان دیده می شد. برزیلی ها تیم اول رنکینگ فیفا بودند و ایران تیم دوم. تیمهای پرتغال( رتبه 3 رنکینگ)، روسیه( رتبه پنجم) و پاراگوئه( تیم هشتم) دیگر تیمهایی بودند که رتبه آنها در رنکینگ فیفا تک رقمی بود. امارات متحده( رتبه 10)، مکزیک( رتبه 12) و مصر( تیم نوزدهم) هم ضعیف ترین رنکنیگ را در بین تیمهای شرکت کننده داشتند..

اما امسال ایران به رتبه سوم تنزل یافته بود و به همراه امارات میزبان( رتبه 11) دو سرگروه رقابت ها بودند. تیمهای سید دو عبارت بودند از روسیه(  رتبه 5) و اسپانیا( رده 10)، دو تیم سید 3 عبارت بودند از برزیل( رنکینگ اول) و تاهیتی( رده ششم). مضر و امریکا هم در سید چهارم قرار داشتند که از این میان، مصر رتبه 18 فیفا را داشت و آمریکا در اولین حضور خود در این مسابقات با رتبه 24 در هوآوی کاپ حاضر شد.

*****

عملکرد تیمها در مرحله گروهی سال 2017

در مسابقات بین قاره ای 2017 در گروه اول نتایج زیر رقم خورد:

برزیل(11-3) مصر / پرتغال(6-4) امارات

مصر(4-3) امارات / برزیل(4-1) پرتغال

پرتغال(6-6) مصر( در ضربات پنالتی 3 بر یک به سود پرتغال)

برزیل( 15-4) امارات

به این ترتیب همان طور که پیش بینی می شد دو تیم برزیل و پرتغال برای کسب عناوین اول تا چهارم راهی نیمه نهایی شدند و مصر و امارات هم راهی جدول تیمهای پنجم تا هشتم.

***

صدرنشینی روسیه به لطف گل به خود عبداللهی

در گروه دوم روسیه و ایران در رقابتی پایاپای اول و دوم شدند در حالی که مسابقه مستقیم این دو تیم برای صدرنشینی به وقت اضافی کشیده شد و تنها گل به خودی عبدالهی بود که ورق را به سود روسیه برگرداند. نتایج این گروه نیز چنین بود:

روسیه(6-2) مکزیک / ایران(5-2) پاراگوئه( گلهای ایران: احمدزاده 2 گل، اکبری، مختاری و مسیگر)

روسیه(2-1) پاراگوئه / ایران(4-1) مکزیک(گلهای ایران: احمدزاده ، اکبری، مسیگر، میرشکاری)

پاراگوئه(5-4) مکزیک / روسیه(4-3) ایران((گلهای ایران: حسینی، عبداللهی و احمدزاده)

*****

پایان رقابت های 2017: سومین قهرمانی برزیل و دومین رتبه سومی ایران

سال گذشته در جدول بازنده ها ابتدا مکزیک در وقت اضافی(6-5) مصر را شکست داد و آن گاه امارات(4-1) پاراگوئه را. به این ترتیب پاراگوئه و مکزیک برای کسب رتبه هفتم به مصاف هم رفتند که پاراگوئه 3 بر صفر پیروز شد و مکزیک عنوان آخر مسابقات را کسب کرد. امارات هم(2-1) مصر را شکست داد و پنجم شد. در نیمه نهایی ابتدا روسیه(3-2) از پرتغال شکست خورد و آن گاه ایران با وجود گلزنی ناظم و هت تریک کیانی (4-6) مغلوب برزیل شد. برزیل راهی فینال شد و (2-0) پرتغال را شکست داد و برای سومین بار قهرمان این تورنمنت شد. ایران هم با گلهای بهزادپور، احمدزاده، مرادی و کیانی(4-2) روسیه را شکست داد و عنوان سومی مسابقات را از ان خود ساخت. عنوانی یک یک پله پایین تر از مقام سال 2016 کشورمان بود و همان رتبه سال 2015.

****

سال 2018؛ مرحله گروهی هوآوی کاپ

امسال در گروه اول رقابت ها نتایج زیر به دست آمد:

برزیل(5-2) اسپانیا / مصر(3-1) امارات متحده

برزیل(10-5) مصر/ امارات(5-4) مصر

مصر(7-6) اسپانیا/ برزیل(9-1) امارات

به این ترتیب برزیل و مصر به عنوان تیمهای اول و دوم راهی مرحله نیمه نهایی شدند. در گروه دوم، ایران در برابر دو رقیب همیشگی خود یعنی روسیه و تاهیتی دست به کاری بزرگ زد. نتایج این گروه به شرح زیر هستند:

روسیه(7-6) تاهیتی/  ایران(8-1) ایالات متحده

روسیه(13-3) ایالات متحده/ ایران(4-2) تاهیتی

ایران(3-2) روسیه/ تاهیتی(7-6) ایالات متحده( در وقت اضافی)

به این ترتیب ایران و روسیه نیز از این گروه راهی مرحله بعد مسابقات شدند.

****

سال 2018؛ ایران قهرمان مسابقات

اما تیمهای بخش بازنده ها به صورت ضربدری با هم رقابت کردند و اسپانیا مقابل تاهیتی(9-1) و امریکا در برابر امارات(5-3) پیروز شدند. امریکا با برد(4-3) مقابل اسپانیا پنجم شد و امارات هم(7-6) تاهیتی را شکست داد تا عنوان هفتم به میزبان برسد.مسابقات نیمه نهایی و فینال هم در روزهای نهم و دهم نوامبر برگزار شد. در این مرحله ایران(3-1) مصر را شکست داد و روسیه پس از تساوی(5-5) با برزیل، در ضربات پنالتای(3-1) به پیروزی رسید. برزیل راهی دیدار رده بندی شد و با برد(5-3) مقابل مصر سوم شد. ایران هم در روز نهایی(4-2) روسیه را شکست داد و برای دومین بار قهرمانی این رقابت ها را جشن گرفت. در روز فینال کیانی، معصومی زاده( 2 گل) و بهزادپور برای ایران گلزنی کردند.

در پایان این تورنمنت حمید بهزادپور عنوان بهترین بازیکن مسابقات را از آن خود کرد.

****

عناوین ایران در ادوار مختلف رقابت های هوآوی

2011- غایب

2012- غایب

2013- قهرمان

2014-چهارم

2015- سوم

2016- دوم

2017- سوم

2018- قهرمان

مهندس مهدی زارعی

مطالب مرتبط

Leave a Comment