لیگ ملتهای والیبال از آغاز تا امروز ( بخش اول) /  مهدی زارعی

لیگ ملتهای والیبال از آغاز تا امروز ( بخش اول) /  مهدی زارعی

تورنمنتی که با 8 تیم کارش را آغاز کرد

RAVENNA 1991
CAMPIONATO 90-91
MESSAGGERO RAVENNA- MEDIOLANUM
DUSTY DVORAK ANDREA ZORZI E
CLAUDIO GALLI
FOTO FIORENZO GALBIATI

××××××××××××  

آخرین مرحله گروهی لیگ ملتهای والیبال 2019 با حضور 6 تیم برتر این مسابقات از ساعاتی پیش آغاز شد تا با برگزاری 3 مسابقه در هر گروه، تکلیف چهار تیم برتر مسابقات لیگ جهانی در سال قبل از المپیک مشخص شود. به همین بهانه مروری داریم بر آنچه در ادوار قبلی مسابقات اتفاق افتاده است.

***

1990: قهرماني ايتاليا در ليگ هشت تيمي

نخستين دوره مسابقات ليگ جهاني از 27 آوريل تا 15 جولاي برگزار شد. هشت تيم شركت كننده در دو گروه به رقابت پرداختند؛ برگزار شد و هر يك از تيم ها چهار مسابقه با هم برگزار كردند. در پايان دور گروهي و در گروه يك ايتاليا با 21 امتياز( 9 برد و سه باخت) اول شد. برزيل با همين آمار دوم شد و فرانسه و آمريكا با 17 و 13 امتياز از صعود به دور دوم بازماندند. در گروه دوم هلند با 23 امتياز( 11 برد و 1 باخت) صدرنشين شد. شوروي با 20 امتياز( هشت برد و 4 باخت) دوم شد و تيم هاي ژاپن و چين با 17 و 12 امتياز قعرنشين گروه شدند. رقابت هاي نيمه نهايي در روز 14 جولاي در ژيمناسيوم اوزاكا و به صورت ضربدري برگزار شد؛ ايتاليا(3-2) شوروي را برد و هلند(3-0) برزيل را. به اين ترتيب شوروي و هلند راهي مرحله رده بندي شدند و يك روز بعد، برزيل با برتري(3-1) مقابل شوروي در رقابت ها سوم شد. ايتاليا هم (3-0) هلند را از پيش روي برداشت و اولين قهرمان مسابقات لقب گرفت.

در اولين دوره ليگ جهاني، آندره آ زورزي ايتاليايي باارزش ترين بازيكن ليگ شد و ساير جوايز به رون سو ورور( هلند)،  آندره آ گارديني و پائولو توفولي ايتاليايي رسيد.

××××××××××××××

1991: دفاع از قهرماني در ليگي با حضور 10 تيم

رقابت های دومین دوره لیگ جهانی والیبال برای اولین و آخرین بار با حضور 10 تیم و در دو گروه 5 تیمی برگزار شد، رقابت ها از 17 مي تا 27 جولاي در ميلان ايتاليا برگزار شد و در دو گروه هر يك از تيم ها 16 بازي انجام داده، نتايج زير رقم خورد:

گروه اول: كوبا( 15 برد و 31 امتياز)، هلند( 12 برد و 28 امتياز)، برزيل( 8 برد و 24 امتياز)، فرانسه( 3برد و 19 امتياز) و كانادا( 2 برد و 18 امتياز)

گروه دوم: ايتاليا( 14 برد و 30 امتياز)، شوروي( 11 برد و 27 امتياز)، آمريكا( 6 برد و 22 امتياز)، ژاپن( 5 برد و 21 امتياز)، كره جنوبي( 4 بردو 20 امتياز)

نيمه نهايي ليگ جهاني در 26 جولاي با پيروزي(3-2) ايتالياي ميزبان در برابر هلند و برد(3-2) كوبا مقابل شوروي انجام شد. يك روز بعد، رقابت هاي نيمه نهايي و فينال انجام گرفت كه شوروي با برتري(3-1) بر هلند سوم شد و ايتاليا با برتري(3-0) مقابل كوبا قهرماني ليگ را براي دومين بار به خود اختصاص داد.

×××××××××××××××

1992: تغيير در قوانين مرحله دوم: شش تيم در play-off

تعداد تيم هاي حاضر در ليگ جهاني به 12 تيم افزايش يافت و تيم ها رقابت هاي خود را از اول مي تا پنجم سپتامبر برگزار كردند. فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سبب شد تا به جاي اين تيم، تيمي منتخب از جمهوري هاي تازه استقلال يافته براي اولين و آخرين بار در كنار هم حضور يابند. مسابقات در سه گروه برگزار شد و در گروه اول آمريكا با 22 امتياز(10 برد) اول شد. تيم متحد با 21 امتياز( 9 برد)، چين با 15 امتياز( 3 برد) و ژاپن با 14 امتياز( 2 برد) جايگاه هاي دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در گروه دوم كوبا 21 امتياز گرفت و هلند، كانادا و آلمان با 20، 18 و 13 امتياز دوم تا چهارم شدند و سرانجام در گروه سوم ايتاليا(23)، برزيل(19) كره جنوبي(17) و فرانسه 13 امتياز كسب كردند.

مرحله دوم با حضور دو تيم برتر هر يك از گروه ها آغاز شد و اين ششم تيم رقابت هاي خود را به صورت دوره اي و دو مسابقه اي برگزار كردند تا رقابت هر يك از تيم ها به عدد 8 برسد. دو تيم برزيل و تيم متحد پس از پايان اين مرحله حذف شدند و چهار تيم برتر مسابقه نيمه نهايي را برگزار كردند. صدرنشين( ايتاليا) با تيم چهارم( امريكا) مسابقه داد و در سه ست پيروز شد و تيم دوم( كوبا) در برابر تيم سوم( هلند) در چهار ست به برتري دست يافت. كوبا و ايتاليا مسابقه نهايي را در ايتاليا برگزار كردند و ايتاليا با پيروزي در چهار ست قهرمان شد. آمريكا نيز با همين نتيجه هلند را شكست داد و سوم شد.

××××

ایتالیا در سال 1994 مجددا میزبانی این مسابقات را عهده دار شد این بار در شهر میلان تیم میزبان یک بار دیگر فینال را مقابل کوبا برگزار کرد  و با برد 3 بر صفر در این مسابقه چهارمین قهرمانی خود را جشن گرفت. اتفاقی که یک سال بعد  و در مسابقات 1995 نیز تکرار شد با این تفاوت که این مسابقات در ریودوژانیرو برگزار شد  و ایتالیا با برتری 3 بر یک مقابل برزیل قهرمان المپیک را در خانه خود مغلوب ساخت تا علاوه بر کسب پنجمین عنوان قهرمانی خودرا به عنوان مدعی جدی طلایی المپیک آتلانتا مطرح سازد.

 

مطالب مرتبط

Leave a Comment