پرگل ترین بردهای تاریخ فوتبال ایران / گل های دو رقمی

پرگل ترین بردهای تاریخ فوتبال ایران/ مهدی زارعی

گل های دو رقمی

 

تیم ملی ایران با برد(14-0) در برابر کامبوج، برای چهارمین بار عددی دو رقمی را در برابر نام خود مشاهده کرد. اما سه بار قبلی چه نتایجی و در برابر چه تیمهایی به دست آمد. مروری داریم بر آن رقابت ها…

***

19 اسفند 1358: ایران 11 سری لانکا صفر

اولین بار که گلهای تیم ملی فوتبال ایران در یک مسابقه دو رقمی شد، مربوط به 19 اسفند 1358 بود. یک سال از پیروزی انقلاب می گذشت، هنوز پرچم ایران تغییر نکرده بود و کلیه بازیکنان تیم ملی نیز نفراتی بودند که پیش از آن در جام تخت جمشید درخشیده بودند. حتی نفراتی چون علی پروین و ناصر حجازی که بعد از جام جهانی از تیم ملی خداحافظی کرده بودند، بدقولی کرده و باز هم پیراهن تیم ملی را پوشیدند. در مقابل، جو عمومی چندان به سود فوتبال نبود تا جایی که وقتی تیم ملی برای مسابقات انتخابی المپیک مسکو اردویی در بوشهر برگزار کرد، انبوه معترضان علیه تیم ملی تظاهرات کردند و شعار دادند: اردوی تیم ملی، خیانت است به ملت.

در هر شکل مسابقات در سنگاپور برگزار شد و ایران با دو تساوی(0-0) با کره شمالی و (2-2) مقابل چین نشان داد که به دنبال یک سال توقف فعالیت های ورزشی خود، تا چه اندازه از سالهای آرمانی فاصله گرفته است. دو برد مقابل هند و سنگاپور چندان بدون دغدغه به دست نیامد و سرانجام نوبت به مسابقه ای آسان برابر سری لانکا رسید. ایران در این بازی با ترکیب ناصرحجازی، حبیب خبیری، احمد سنجری، رضا نعلچگر، امیر مرزوقی، مهدی دینورزاده، علی پروین( کاپیتان)، عبدالرضا برزگری، حمید علیدوستی، بهتاش فریبا و حسین فرکی به میدان رفت و از همان ابتدا فشار بازی به اندازه ای کم احساس شد که در دقیقه 17 نادر فریاد شیران به جان حجازی به میدان آمد و دو دقیقه بعد، محمد دادکان جانشین علیدوستی شد.

حسن حبیبی مربی تیم ملی توصیه کرده بود که فشار زیادی به حریف وارد نشود با این حال کار تیمی به بهترین شکل ارائه شد. علیدوستی، فریبا( 3 گل)، برزگری( 2)، فرکی( 3)، خبیری و نعلچگر برای ایران گلزنی کردند و ایران سرانجام (11-0) به پیروزی رسید.

ایران بالاخره به المپیک صعود کرد اما به دلیل عدم تصویب اسانامه کمیته ملی المپیک ایران توسط کمیته بین المللی المپیک، ایران شانس حضور در المپیک 1980 مسکو را پیدا نکرد تا مسوولان ورزش مدعی شوند که المپیک 1980 را تحریم کرده اند!

***

12 خرداد 1376: ایران 17- مالدیو صفر

پیش از شروع رقابتهای انتخابی جام جهانی در کشور سوریه، خبر دوپینگ نعیم سعداوی و مصدومیت جواد زرینچه دو پیستون راست تیم ملی، این نقطه تیم را با قحطی بازیکن راست پا روبه رو کرد. به این ترتیب مهدی مهدوی کیا مهاجم تیم ملی به این پست آمد. ایران تیم سوم آسیا در حالی مقابل مالدیو قرار گرفت که عدم شناخت از حریف ناشناخته سبب شد تا 10 دقیقه ای حملات ایران به شکل محتاطانه ای دنبال شود اما پس از آن بود که گلزنی بازیکنان ایران آغاز شد. کریم باقری خیلی زود و با گلهای دقایق 11، 15 و 18 هت تریک کرد تا ایران در نیمه اول(6-0) پیروز شود. در دقیقه 52 یک پنالتی نصیب ایران شد که پنالتی به علی دایی سپرده شد تا بالاخره در این بازی گل بزند. اما او توپ را به سینه دروازه بان مالدیو کوبید تا در ادامه مسابقه نیز تنها به گلزنی خود فکر کند. دایی هرچند در دقایق 76 و 79 دو گل زد اما چند بار می توانست به جای تکروی، به دیگر هم تیمی های خود پاس دهد که از این کار خودداری کرد. با این حال قدرت ایران در خط هافبک بود و خداداد عزیزی مهاجم دوم ایران هم بیشتر به عنوان پاسور در کنار هافبک ها فعالیت می کرد. نتیجه این سبک بازی گلهای باقری(7 گل)، استیلی(3)، عزیزی(2)، شاهرودی، مهدوی کیا،  دایی(2) و میناوند بود و برتری(17-0) ایران. بردی که پرگل ترین برد تاریخ مسابقات انتخابی جام جهانی تا آن زمان لقب گرفت. ایران دیگر موفق به تکرار چنین نتیجه ای در برابر مالدیو نشد. حتی در دیدار برگشت که در استادیوم آزادی برگزار شد، تیم ملی بیشتر از 9 گل نتوانست به ثمر برساند.

****

4 آذر 1379: ایران 19 گوام صفر

تنها یک ماه از حذف ایران از جام ملتهای 2000 می گذشت. در این یک ماه تنها جلال طالبی سرمربی تیم ملی از تیم کنار رفته بود و تنها گزینه موجود برای هدایت تیم ملی، دستیار برزیلی او « آدمار براگا» بود. تیم ملی همان افکار طالبی را داشت. تیمی متشکل ار بازیکنان استقلال و پرسپولیس و لژیونرها و بدون توجه به شهرستانی ها و سایر تیمهای تهرانی! اما بردن گوام نیاز به تفکر خاصی نداشت! در همان نیمه اول 9 گل زده شد که اولین آنها توسط فرهاد مجیدی در دقیقه 12 زده شد و یک دقیقه بعد باقری نیز گلزنی را آغاز کرد. باقری، کریمی، نیکبخت، بختیازی زاده گلهای بعدی را زدند و در این بین تنها پنالتی ایران را دایی به ثمر رساند. در نیمه دوم هم شرایط تغییری نکرد. 10 گل دیگر زده شد اما نام جدید به قهرست گلزنان اضافه نشد. مجیدی و دایی هت تریک کردند، باقری 6 گله شد و کریمی هم پوکر کرد. سهراب بختیازی زاده هم یک گل دیگر زد و ایران(19-0) برنده شد. براگا پس از آن در دو بازی رسمی دیگر مربی ایران بود. برد(2-0) مقابل تاجیکستان و برتری(4-0) برابر چین تا آماری حیرت انگیز به نام خود ثبت کند. 9 امتیاز از 3 بازی با 25 گل زده و بدون گل خورده و ثبت بزرگ ترین برد تاریخ فوتبال ایران!

از: مهدی زارعی

 

مطالب مرتبط

Leave a Comment