فدراسیون های بی بودجه و طفیلی های حقوق بگیر! در کدام فدراسیون، چاپلوسی بیشتر است؟

فدراسیون های بی بودجه و طفیلی های حقوق بگیر!

در کدام فدراسیون، چاپلوسی بیشتر است؟ / مهدی زارعی

دیدار ریاست کمیته ملی المپیک با سفیر ترکیه در ایران 16f-

« بودجه نداریم!» این ساده ترین و تکراری ترین چیزی است که می توان از تمامی مسوولان یک فدراسیون شنید. از رئیس گرفته تا معاونان پرشمار او در بخش های مختلف و البته به ترتیب روسای هیات ها تا کارمندان جزء.

این شعار تکراری البته هرچه به المپیک نزدیک تر می شویم بیشتر و بیشتر به گوش می خورد. از فدراسیون ها نباید انتظار درخشش داشت زیرا آنها پول ندارند. البته وقتی المپیک یا بازیهای آسیایی یا هر تورنمنت دیگری برگزار شود، حق تمامی ورزشکاران آنها مددال بوده و تنها به خاطر ناداوری و احتمالا دشمنی همه دنیا با فدراسیون و ورزشکار آنها مدال را از دست داده اند!

سال گذشته یکی از روسای فدراسیون ها که معتقد بود خیلی برای رشته ورزشی خود زحمت می کشد، با افتخار می گفت که خودش و دستیارانش سفری به کشور چین داشته اند فقط برای این که مسابقات رشته مربوطه را در کشور چین از نزدیک ببینند و با نحوه استاندارد مسابقات آشنا شوند. این در حالی بود که به جای صرف این همه هزینه می شد فیلم این مسابقات و رقابت هایی مشابه را از طریق سایتهایی چون یوتیوب دانلود کرد و دیگر چنین هزینه ای نکرد.

اما از آنجا که افکار جدیدی در فدراسیون ها وجود ندارد، نمی توان به بسیاری از روسا این را فهماند که دانلود و اینترنت چه مزایایی دارند، اینستاگرام چه کاربردی دارد و ارسال عکس از طریق شبکه های مختلف، با چه سرعتی انجام می شود.

به همین خاطر است که اکثر فدراسیون های ورزشی در حال حقوق دادن به افرادی هستند که بودن یا نبودن آنها در فدراسیون هیچ تاثیری ندارد. با یک جستجوی ساده در فدراسیون های ورزشی می توان افرادی را شناخت که تنها از طریق خوش خدمتی به روسای فدراسیون ها و پاچه خواری آنها امرار معاش می کنند در حالی که خروج آن ها از فدراسیون مربوطه می تواند در کار فدراسیون مربوطه گشایشی ایجاد کند.

البته مقصر هیچ یک از این افراد نیستند. روسایی هستند که ادعای دموکرات بودن می کنند، اگر از نزدیک آنها را ببینید، شیفته برخورد مناسب آنها می شوید اما در عمل، از انتقاد بدشان می آید. از دید همه آنها انتقاد کردن موجب تخریب می شود و بعد هم با کلیشه ای مضحک ادعا می کنند: ما با انتقاد سازنده مشکلی نداریم!

این در حالی است که اصلا کلمه انتقاد در هیچ فرهنگی به معنای تخریب نیست اما فقط در فرهنگ ما انتقاد به دو بخش سازنده و مخرب تقسیم می شود!

با هم مروری داریم بر سایت چند فدراسیون ورزشی کشورمان. ببینیم در سال قبل از المپیک وضعیت آنها چگونه است و به جای پرداختن به اخبار مهم ورزش دنیا، چه مسائلی را می توان در آن ها پیدا کرد.

دوومیدانی

از دوومیدانی شروع می کنیم که البته صفحه اول این سایت بیش از حد استاندارد طویل است. فارغ از این مساله کافی است کلمه « کیهانی» را در این صفحه جستجو کنید. آمار حیرت انگیز 15 یافته نشان می دهد که مجید کیهانی 15 بار در راس اخبار سایت فدراسیون دوومیدانی آمده است. رکوردی عجیب برای یک کلمه در یک صفحه!

ژیمناستیک

کاری به موافقان و مخالفان زهرا اینچه درگاهی نداریم. کاری نداریم که کدامیک درست می گویند. حتی کاری به تناقض صحبت های رئیس فدراسیون با مسوولان ورزش کشور پس از اتفاقات تلخ بازیهای آسیایی نداریم و رتبه بی نظیری که به خاطر اعزام اندک ورزشکاران این رشته بر باد رفت( با بهانه کمبود بودجه).اما حیرت انگیز است که امروز سه شنبه 22 مرداد اولین خبری که در اسلایدر سایت ژیمناستیک دیده می شود، انتخاب زهرا اینچه درگاهی به عنوان رئیس فدراسیون است.

این مساله یک نکنه را نشان می دهد: یک رئیس فدراسیون از وضعیت اسفناک سایت فدراسیون خبر ندارد، یا مسوول گذاشتن این اخبار مجبور است این مطلب را نگه دارد، یا این که خودش علاقه مند است که این گونه خبر را تا پایان دوران ریاست اینچه درگاهی نگه دارد. اگر این طور باشد بدا به حال رئیسی که این قدر دوست دارد مطلب مربوط به خودش در سایت باشد!

وزنه برداری

وزنه برداری از لحاظ کمبود اخبار یک رکورد بی نظیر در بین فدراسیون ها دارد. سایر فدراسیون ها لااقل  با جستجوی کلمه آن رشته، در صدر جستجوهای گوگل پیدا می شوند. اما اگر وزنه برداری را جستجو کنیم، ناباورانه می بینیم که فدراسیون وزنه برداری چهارمین یافته گوگل در جستجو است و این چیزی نیست جز کمبود خبرهای تولیدی در سایت رشته ای که قرار است برای ورزش ایران مدال آور باشد.

البته در همان سه خبر اصلی سایت در اسلایدر می توان 2 بار تصویر رئیس فدراسیون را دید. ظاهرا ماموریت های تهیه اخبار همین نوع خبرها به پایان رسیده است!

ووشو

در صفحه اول فدراسیون ووشو که همیشه در این سالها در شمار موفق ترین فدراسیون ها بوده است، رکوردی دیگر جا به جا می شود که بعید است کسی در جهان بتواند آن را جابه جا کند. اگر خبرهای موجود در اسلایدر را چک کنیم، از 12 خبر اول، 9 بار تصویر علی نژاد رییس این فدراسیون را می بینیم. فرقی ندارد تصاویر او با کیفیت باشد یا بی کیفیت باشد. مهم این است که هرجمله ای از او و هر جمله درباره او باید به خبری مهم بدل شود. البته اگر بخواهیم تصایویری که از او در سایت آمده را نیز حساب کنیم این رکورد بهبود پیدا خواهد کرد!

تیراندازی با کمان

برای جستجوی عبارت « شعبانی بهار» در صفحه نخست فدراسیون تیراندازی، باید دقت کنید. حتی این زحمت داده نشده است که این نام در همه جا یکسان تایپ شود. برخی جاها شعبانی بهار بدون فاصله بین این دو کلمه آمده و برخی جاها با « نیم فاصله».

نتیجه مثل سایر فدراسیون ها حیرت انگیز است. 6+9 یعنی 15 خبر مربوط به رشته ای که اگر به مسائل دیگر توجه داشته باشد می تواند نتایج بهتری کسب کند!

کشتی

کشتی هم قرار است که در المپیک افتخار آفرینی کند اما اگر مشت را نمونه خروار بدانیم نمی توان تصور کرد فدراسیونی که اخبار اصلی سایتش هنوز خبر انتخاب علیرضا دبیر و حمید سوریان باشد، بتواند معجزه ای کند. خدا کند که حداقل کشتی از ژیمناستیک تقلید نکند و رضایت بدهد که خبر انتخاب این دو را با اخبار دیگر جایگزین کند.

تیراندازی با تفنگ

علی دادگر در صفحه اول تیراندازی با تفنگ هم 5 بار دیده می شود. عددی که البته زیاد است اما آمار دیگران به گونه ای است که فاصله او را از صدر جدول بسیار زیاد کرده است.

کاراته

سه تصویر از شش تصویر نخست فدراسیون کاراته هم به رئیس این فدراسیون اختصاص یافته است. عددی که به نسبت شرایط سایت، رکورد خوبی را برای طباطبایی برجای گذاشته است!

کمیته ملی المپیک

در سایت کمیته ملی المپیک هم تا دلتان بخواهد تصاویر رئیس این کمیته را می توان در گزارش های تصویری پیدا کرد. خوبی این گزارش های تصویری در این است که مثلا در گزارش ملاقات رئیس کمیته ملی المپیک با یک سفیر، نزدیک به 15 عکس به کار رفته که در بهترین حالت ممکن دو سوم عکسها به رئیس اختصاص یافته است!

حالا تصور کنید در هر ماه 5 تا از این گزارش های تصویری کار شود؟ چند بار می توان تصویر رئیس را در سایت دید؟

مطالب مرتبط

Leave a Comment