جالب ترین عناوین در بازیهای توکیو؛ یاد بوکسور ایرانی با قهرمانی ورزشکار برمودا زنده شد!/ مهدی زارعی

جالب ترین عناوین در بازیهای توکیو؛ یاد بوکسور ایرانی با قهرمانی ورزشکار برمودا زنده شد!/ مهدی زارعی

در هر دوره بازیهای المپیک، گروهی از قهرمانان عناوینی منحصر بفرد کسب می کنند که در تاریخ کشورشان اهمیتی فوق العاده دارد.

یادی از پرویز بادپا بوکسور ایرانی در رقابت سه گانه المپیک توکیو!

کشور برمودا در حالی نخستین طلای خود را در تاریخ المپیک کسب کرد که پیش از این تنها یک برنز از تمامی ادوار المپیک به دست آورده بود. در سال 1976 و در شرایطی که پرویز بادپا در رقابت با کلارنس هیل از برمودا در صورت پیروزی به نیمه نهایی می رفت و مدال برنز او قطعی می شد، هیل، بادپا را ناک اوت کرد و اولین مدال تاریخ برمودا را در بازیها به دست آورد.

اما در توکیو « فلورا جِین دافی» ورزشکار تری اتلون( سه گانه) 33 ساله برمودا قهرمان شد و نخستین طلای برمودا را برای این کشور به ارمغان آورد. دافی در دانشگاه کُلُورادو تحصیل می کند و در حقیقت می توان طلای او را طلایی متعلق به ایالات متحده دانست.

****

کوزوو؛ کشوری با زنان جودوکای طلایی

اولین بار که کشور کوزوو در المپیک صاحب مدال طلا شد، در بازیهای 2016 بود که  مایلیندا کِلمِندی» در وزن 52 کیلوگرم جودوی زنان، کشور کوزوو را صاحب طلا کرد.

چهار سال بعد جودو باز هم رشته پرافتخار کوزوو لقب گرفت. در وزن 48 کیلوگرم زنان « دیستریا کرانسیکی» قهرمانی را از آن کشور خود کرد و پس از او نوبت به « نورا گیاووکا» رسید که طلای دیگری را در 57 کیلوگرم نصیب کوزوو سازد.

به این ترتیب هر سه مدال کوزوو از المپیک طلاست که هر سه دو جودو به دست آمده است؛ آن هم توسط سه زن.

**** 

اقتصاددان تیرانداز

کیان یانگ قهرمان 21 ساله تیراندازی با تپانچه بادی 10 متر در بخش مختلط نیز دومین طلا را برای چین به ارمغان آورد تا یکی از ورزشکاران 2 طلایی المپیک توکیو لقب گیرد. کیان یانگ تیراندازی را از 10 سالگی آغاز کرد و در حال حاضر سه سال است که در دانشگاه « تسینگوآ» در پکن، در دوره کارشناسی اقتصاد تحصیل می کند.

****

سه هموطن قهرمان با سه پرچم متفاوت

« ویتالینا باتساراش کینا» در حالی مدال طلای تیراندازی 10 متر را برای کمیته ملی المپیک روسیه کسب کرد که پیش از او سه دوره پیاپی چینی ها فاتح این مسابقه شده بودند.

این رقابت از سال 1988 در برنامه بازیهای المپیک قرار گرفت و در سال 1992 مارینا لوگوینِنکو با پرچم کشورهای متحد قهرمان شد.( در آن سال شوروی با پرچم کمیته بین المللی المپیک برای آخرین بار در بازیها حضور پیدا کرد.) چهار سال بعد قهرمانی به « اولگا کلوچنِوا» رسید که حالا با پرچم سه رنگ روسیه در میادین شرکت کرده بود.

باتساراش کینا سومین قهرمان روس این مسابقه بود که با پرچمی متفاوت از اسلاف خود در المپیک حضور پیدا کرد.

*****  

دومین طلای تاریخ اکوادور و اولین طلای آمریکای جنوبی در دوچرخه سواری جاده

کشور اکوادور حضور در المپیک را از 1924 با سه ورزشکار آغاز کرد اما تا سال 1996 هرگز موفق به کسب مدال در المپیک نشد. در این سال جفرسون پِرِز در رقابت 20 کیلومتر پیاده روی موفق شد عنوان قهرمانی را از آن خود کرده و نخستین مدال تاریخ اکوادور را کسب نماید. پس از آن هم اکوادوری ها موفق به کسب مدال المپیک نشدند تا این که در بازیهای 2008 پرز مجددا یک مدال دیگر در 20 کیلومتر پیاده روی به دست آورد. این بار مدالی نقره ای.

در توکیو سرانجام اکوادور مدالی غیر از مدال دوومیدانی به دست آورد.  ریچارد کاراپاز 28 ساله نه تنها دومین طلای اکوادور در تاریخ بازیها را بعد از سال 1996 کسب کرد بلکه نخستین ورزشکار آمریکای جنوبی بود که در تاریخ رقابتها دوچرخه سواری جاده قهرمان المپیک می شود.

 

 

مطالب مرتبط

Leave a Comment