رقابتهایی در المپیک مخصوص 70 ساله ها/ مهدی زارعی

رقابتهایی در المپیک مخصوص 70 ساله ها/ مهدی زارعی

برای ماندگار شدن در بازی های المپیک، نیاز به کسب مدالهای رنگارنگ نیست. گاهی اوقات شناسنامه یک فرد می تواند او را در تاریخ بازیها جاودانه کند.

 

در لیست مدال آوران بازیهای المپیک، اثری از « آرتور فون پاونگراژ دِ ژِنت میکلوش اوند اووار» دیده نمی شود. اسم طولانی این ورزشکار می تواند نام او را در تاریخ بازیها ماندگار سازد. با این حال، آنچه نام این اسب سوار را در بازیهای المپیک ماندگار کرده است، تاریخ تولد اوست. پونگراژ در 25 ژوئن 1864 در امپراتوری اتریش- مجارستان متولد شد و زمانی که در مسابقات درساژ المپیک 1924 شرکت کرد، 60 ساله بود. عنوان ششم درساژ انفرادی برای مرد شصت ساله عنوان بدی به نظر نمی رسید. او بعدها در المپیک 1928 نیز عضوی از تیم ملی کشورش بود. بعد از یک دوره غیبت در بازیها، او در 1936 نیز به المپیک بازگشت و با تیم درساژ اتریش عنوان چهارم بازیهای المپیک برلین را از آن خود کرد. در حالی که 72 سال از عمر او می گذشت. پونگراژ در 13 ژانویه 1942 در وین از دنیا رفت؛ در حالی که تنها شش سال از آخرین حضور او در المپیک گذشته بود اما رکورد او در مسابقات اسب سواری مردان تا مدتها شکسته نشد.

لورنا جانستون دیگر اسب سواری است که به خاطر سن و سال خود در المپیک، ماندگار شده است. جانستون در 4 سپتامبر 1902 در یورک بریتانیا متولد شد و برای اولین بار در سال 1956 در المپیک شرکت کرد. دوازده سال بعد، او عضو تیم درساژ بریتانیا در بازیهای المپیک مکزیکوسیتی بود و عنوان پنجم بازیها را با تیم بریتانیا از آن خود کرد. عنوانی که بهترین نتیجه زندگی او محسوب می شد.

در بازیهای المپیک 1972 مونیخ، لورنا جانستون در هفتاد سالگی یک بار دیگر در المپیک شرکت کرد. تنها حضور او کافی بود تا پیرترین بریتانیایی حاضر در تاریخ بازیهای المپیک لقب گیرد. او تا 18 می 1990 زنده ماند و هرگز در دوران زندگی او، کسی به رکودش نزدیک هم نشد.

اما بیشترین فاصله حضور یک ورزشکار در بازیهای المپیک، متعلق به هیروشی هوکِتسو اسب سوار ژاپنی است. هوکتسو در 28 می 1941 متولد شد و اولین بار در المپیک 1964 توکیو در پرش با اسب عنوان چهلم را از آن خود ساخت. بیشتر از دو دهه گذشت و او در این مدت دور از المپیک بود. تا این که در 1988 جواز حضور در بازیهای المپیک را به دست آورد اما به دلیل مشکلات ناشی از قرنطینه اسب خود، شانس حضور در بازیها را از دست داد. انتظار طولانی سوارکار ژاپنی سرانجام در سال 2008 و روز 13 آگوست به پایان رسید و او به عنوان پیرترین ورزشکار بازیهای پکن، عنوان نهمی درساژ تیمی را با تیم ژاپن از آن خود کرد. چهار سال بعد نیز او در هفتاد سالگی پیرترین ورزشکار المپیک لندن بود. یک بار دیگر او یک عنوان چهلمی در درساژ انفرادی از آن خود ساخت. چیزی نمانده بود رکورد سوارکار اتریشی شکسته شود. اما این اتفاق رخ نداد.

 

 

مطالب مرتبط

Leave a Comment