مقدمه ای بر تاریخ ایران

از روزگاران کهن تا به کنون ، در پهنه ایی به وسعت تاریخ نام ایران هیچگاه از این گستره ی پهناور محو نگردید. نه غارتگران ، نه دشمنان، نه بیگانگان و نه خائنان با تمام خشم و نفرت نتوانستند این تمدن را نابود کرده ،از بین ببرند.
در این بستر زمانه که بشریت ، بشریت را در حال ساختن بود، پارسیان و تمدن شان، سهم بسزایی در ساختن تمدن داشتند.
از نخستین آموزه ی انسانیت ” گفتار نیک ، کردار نیک ، پندار نیک” گرفته تا شکوه تخت جمشید و طاق کسری از رشادت بابک سرخ جامه گرفته تا نادر شاه جهان گشا و درایت شاه عباس ، از بوذرجمهر حکیم تا بوعلی سینا ، خواجه نصیر الدین طوسی، خیام، سعدی و حافظ گرفته تا دهخدا، پروین، فروغ و … همه و همه تاریخ ایران را با تمام فراز و نشیب هایش ساختند و دست به دست به ما رساندند که ما نیز چون ایشان دلی بسوزانیم بر این فرهنگ و تمدن و بسازیمش و چون گذشتگان با افتخار، با افتخار به آینده گان به امانت بسپاریم، امانتی بس سترگ و با ارزش .باید امانتدار امینی باشیم.
کشور عزیزمان ایران با سابقه بیشتر از هفت هزار سال، از اولین کشورهای صاحب تمدن جهان است و به همین میزان در فرهنگ و هنر نیز از سایر ملل صاحب برتری بوده و این برتری را تا به امروز هم تا حدودی حفظ کرده است. وجود شاعران متعدد در ایران، همچنین سایر هنرمندان از جمله نقاشان و کلا تمام مشاهیر ایرانی گواه این مطلب است. فرهنگ و هنر آریایی اصیل ما، در مسیر تکامل خویش با اسلام بهم آمیخت و باز زیبایی هایی که در این مسیر خلق شد که غیر قابل انکار است، به عنوان مثال هنر معماری اسلامی که ایرانیان مبتکر و شاخ و برگ دهنده به آن بودند.
عوامل اصلی در شکل گرفتن فرهنگ ایران را می توان در امپراتوری هخامنشیان، ساسانیان، سلطه اعراب، حاکمیت مغول و دوران صفوی جستجو کرد.

سحر هاشمی و معصومه حاج عینی

19.8.2018

وین

مطالب مرتبط

Leave a Comment